گزارش صعود به یخچال شمالی سبلان

HTML clipboard

گزارش صعود اعضای هیئت و گروه کوهنوردی قاجر قروه کردستان به یخچال شمالی سبلان

طبق برنامه شش ماهه دوم در مورخه ۱۶/۱۰/۸۷ تعداد ۴ نفر از اعضاء، راس ساعت ۱۵ قروه را به قصد اردبیل ترک نمودیم. از مسیر بیجار- زنجان عبور کرده و ساعت ۲۲ به آنجا رسیدیم. برف همه جای شهر را سفید پوش کرده بود. شب را در پارک چادر زده و درون کیسه خوابها به خواب رفتیم.

مورخه ۱۷/۱۰/۸۷

ساعت ۶ از خواب بیدارشده، پس از جمع کردن وسایل، چادر و تهیه صبحانه معروف اردبیل (سرشیروعسل) با ماشین بدون کمک، به طرف بخش لاهرود که آخرین مسیر قابل تردد بود، حرکت نموده و ساعت ۹ به آنجا رسیدیم . پس از صرف صبحانه و هماهنگی با راننده خودرو لندور ساعت ۱۰ بطرف شابیل حرکت نمودیم. در طول مسیر چند نقطه با برف ناشی از کولاک پوشانده شده بود و با توجه به کمک دار بودن خودرو از آن مسیر گذشتیم . یک نقطه راه کاملا مسدود شده بود که با توجه به آشنائی راننده به منطقه، از جاده خارج شده و پس از یک کیلو متر دوباره به جاده اصلی برگشته و در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه به شابیل رسیدیم.  در محل تاسیسات تله کابین پیاده شده، پس از جمع کردن کوله ها ساعت ۱۱ از طریق جاده تله کابین بطرف یخچال شمالی سبلان در یک هوای آفتابی به راه افتادیم. متاسفانه به علت خشکسالی که در کشور ایجاد شده ، همانند سال گذشته برف چندانی منطقه را فرا نگرفته بود . در ساعت ۱۶:۳۰ در زیر محل جای چادرهای یخچال چادر خود را برپا کردیم . در مسیر حرکت، یک قلاده سگ همراه توله اش ما را همراهی می کرد. پس از استراحت و عوض کردن لباس وپوشیدن البسه گرم، مشغول آماده کردن سوپ شدیم. پس از صرف آن درخصوص برنامه فردا هماهنگی لازم بعمل آمد. سپس وسایل مورد نظر را جمع کرده و در ساعت ۲۱:۰۵ به کیسه خواب رفته و مشغول استراحت شدیم.

ادامه گزارش را در ادامه متن بخوانید .

HTML clipboard

مورخه ۱۸/۱۰/۸۷

ساعت ۵:۳۰ از خواب بر خاسته، پس از صرف عدسی خوشمزه ای که برای صبحانه آماده کرده بودیم، وسایل فنی مورد نیاز را برداشته و ساعت ۶:۴۵ بطرف یخچال براه افتادیم.  در ساعت ۹:۳۰ به پای یخچال رسیدیم. طول یخچال نسبت به سنوات گذشته بیش از ۲۰۰ مترکوتاه شده بود و بیشتر سنگها از یخچال بیرون زده بودند. وسایل صعود یخچال را به خود بسته و طول اول را صعود کردیم. مسیر طوری بود که نیاز به کار گذاشتن میانی نداشت. وقتی به محل مورد نظر جهت کارگاه رسیدم، پیچ یخهای اُکراینی که داشتیم، به زحمت زیادی در یخ فرو می رفت و لایه لایه یخها را از هم جدا می کرد که در اثر یک شوک کوچک پیچ، از یخ جدا می شد.  چندین بار این عمل را تکرار کردیم اما جواب نداد، در نتیجه مسیر را فرود کرده واز صعود منصرف شدیم. ولی متاسف از اینکه یک صعود برنامه ریزی شده را در هوای مناسب بدلیل وضعیت نامناسب ابزار ( پیچ یخ ) با توجه به شرایط یخچال از دست دادیم و به امید تهیه پیچ یخهای مناسبتربرای صعود بعدی، بطر ف چادر براه افتادیم. در ساعت ۱۳:۳۰ به محل چادر رسیده بلافاصله وسایل را جمع نموده و بطرف شابیل حرکت کردیم. در ساعت ۱۶ به شابیل رسیدیم.  سپس با مساعدت مسئول آنجا تنی به آبگرم زده وبا توجه به هماهنگی انجام شده با راننده خودرو ، شب را در آنجا ماندیم.

مورخه ۱۹/۱۰/۸۷

ساعت ۶ از خواب بیدار شده، بعد از جمع کردن کوله ها وصرف صبحانه، ساعت ۱۵/۷ بطرف لاهرود به راه افتادیم.  ساعت ۸:۲۰ به آنجا رسیده، سپس بطرف قروه حرکت نموده و در ساعت ۱۷ به قروه رسیدیم.

اعضای گروه:

آقایان: ۱- پرویز اردلان ۲-  علی فعله گری ۳-  پدرام نعمتی ۴- شهرام نعمتی (سرپرست)