صعود به قلل بدر و وزیر

مورخ ۱۹ مهرماه ۱۴۰۳، ۸ نفر از اعضای باشگاه قاجر به همراه یک نفر مهمان طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم باشگاه موفق به صعود قلل بدر و وزیر شدند.

نفرات شرکت کننده در برنامه:

آقایان طیب صالحی، شهرام نعمتی، ادیب خالدیان، مهدی مهدی عراقی، محمدرضا جلالی، محمد میرانی، علیرضا میمنت آبادی، سینا خالدیان، محسن عبدالملکی (مهمان)

گزارش برنامه…

 

در راستای برنامه شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۳ باشگاه قاجر قروه، صعود به قله‌های بدر و وزیر در روزهای پنجشنبه و جمعه، ۱۹ و ۲۰ مهرماه، در دستور کار قرار گرفت. تیم ۹ نفره شامل شهرام نعمتی، طیب صالحی، ادیب خالدیان، و مهدی مهدی عراقی، برنامه شب‌مانی در پناهگاه را اجرا کردند. سایر اعضا یعنی محمدرضا جلالی، محمد میرانی، علیرضا میمنت، سینا خالدیان و محسن عبدالملکی (میهمان) نیز صبح روز بعد به آن‌ها پیوسته و برنامه را ساعت ۷ صبح از پناهگاه آغاز کردند.

 

مسیر صعود از چشمه کانی شاپسند و یال مشرف به آن طی شد و تیم در ساعت ۷:۴۵ به قله بدر رسید. صبحانه در قله صرف شد و پس از عبور از قله وزیر و پناهگاه، برنامه ساعت ۱۱ در روستای پیرسلیمان به پایان رسید. قله‌های بدر و وزیر در مجاورت هم و با فاصله زمانی حدود ۱۰ دقیقه‌ای قرار دارند. قله بدر متعلق به استان کرمانشاه و قله وزیر به عنوان مرتفع‌ترین نقطه استان کردستان است.

 

مسیر صعود این بار از روستای پیرسلیمان انتخاب شد. پس از عبور از ناحیه قلعه و روستاهای سرتیپ‌آباد و امین‌آباد، پیرسلیمان به عنوان آخرین روستا مکان مناسبی برای پارک خودرو است. خودروها می‌توانند در کنار مرقد ننه پیرخندان با اطمینان پارک شوند. پناهگاه در دامنه شمالی و در کنار یک راه خاکی جیپ‌رو قرار دارد که از کنار ساختمان محیط زیست عبور کرده و به باغات میوه می‌رسد.

 

بعد از پناهگاه، مسیر پاکوب به‌وضوح مشخص است. پس از عبور از اولین شیب، به منطقه‌ای مسطح به نام “سکو” می‌رسیم. در اینجا مسیر پاکوب به دو شاخه تقسیم می‌شود؛ شاخه پررنگ‌تر به چشمه کانی شاپسند می‌رسد و مسیر کم‌رنگ‌تر به قله منتهی می‌شود. چشمه آب لوله‌کشی شده در پناهگاه نیز از چشمه‌ای بالادست تأمین می‌شود و یادبود زنده‌یاد سامان نعمتی، که در سال ۱۳۸۸ در کوه‌های هیمالیا جاودانه شد، در محوطه پناهگاه قرار دارد.

 

چشمه کانی شاپسند، اگرچه در مسیر اصلی صعود نیست، اما نقطه‌ای مناسب برای تهیه آب است. قله‌های بدر و وزیر در منطقه حفاظت‌شده بدر و پریشان قرار دارند که مملو از گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند است.

 

گیاهان منطقه: گون، ریواس، آویشن، لاله، زنبق، نسترن و …

جانوران منطقه: گرگ، روباه، خرگوش، شاهین، عقاب، کبک و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *