صعود آبشار یخی خور

مجموعه آبشارهای زیبای خور در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله ۱۷ کیلومتری جاده کرج – چالوس واقع شده است. واژه خور مخفف خورشید است ، آبشار از روستای خور تقریبا ۲ کیلومتر فاصله دارد که با طی زمان ۳۰ الی ۴۵ دقیقه از میان درختان و طبیعت زیبای منطقه به پای آبشار خور خواهید رسید.
به دلیل جلوگیری از هدر رفت آب چشمه مسیر نهر آب از نزدیکی آبشار تا روستای خور به وسیله کانال کوچکی هدایت میشود که در میان مسیر دریچه هایی برای تغییر مسیر آب به سمت باغات تعبیه شده است.
جهت دسترسی به این آبشار زیبا باید پس از طی مسافت ۱۷ کیلومتر از شهر کرج به سمت چالوس(در حدود ۳ کیلومتر قبل از سد کرج) وارد مسیر فرعی آسفالته خوزنکلا شوید. با طی مسافت تقریبی ۱۷ کیلومتر و گذشتن از خوزنکلا،ارنگه و سیجان به روستای خور میرسید.
ابتدا با مشورت اعضای گروه قرار بود چهارشنبه عصر مورخ ۳ بهمن ماه ۹۸ از قروه به سمت روستای خور حرکت نماییم و شب را در آنجا سپری کنیم که بتوانیم از دو روز کامل این برنامه یعنی پنج شنبه و جمعه نهایت استفاده را ببریم اما به علت برودت هوا و کولاک و برف و نامناسب بودن وضعیت جاده تاریخ حرکت به پنج شنبه صبح تغییر کرد. روز بعد ساعت ۱۰ صبح همراه با آقایان مرادیانی و ظاهری از قروه حرکت کردیم. جاده ها در بعضی نقاط وضعیت مطلوبی نداشتند و به دلیل لغزنده بودن باعث کندی حرکتمان میشد. با این حال ساعت ۱۶:۱۰ دقیقه به روستای خور رسیدیم و پس از کمی گشت در روستا اقدام به برپایی چادر در نزدیکی پیست اسکی خور کردیم و شب را همانجا گذراندیم. صبح ساعت ۷ از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت ۷:۴۰ دقیقه به سمت آبشار خور حرکت کردیم پس از حدود نیم ساعت طی کردن مسیر به پای آبشار رسیدیم. پس از استراحتی کوتاه و بررسی وضعیت یخ تصمیم برآن شد آبشار بلند ۵۵ متری(کرجی ها) را صعود کنیم. ابتدا من(شاهین نادری) اقدام به صعود سرطناب و نصب پیج یخ ها کردم و پس از نصب کارگاه نفرات بعدی هم صعود کردند. نفر آخر آقای مرادیانی با ایجاد کارگاه آبالاکوف و جمع آوری پیج یخ ها اقدام به فرود نمودند.

لازم به ذکر است طبق گفته اهالی اردیبهشت ماه امسال پس از وقوع بارانی سیل آسا قطعات بزرگ یخ و برف از بالادست کوه توسط آب شسته شده و به پایین دره منتقل و باعث به وجود آمدن تپه بزرگی از برف و یخ فشرده به ارتفاع حدود ۲۰ متر گردیده که در زیر آن تونل زیبای برفی به وجود آمده است.

پس از کمی استراحت گرفتن چند عکس ساعت ۱۶ به سمت روستای خور برگشتیم. ساعت ۱۷:۴۰ از خور به سمت قروه حرکت کردیم و ساعت ۰۰:۵۰ دقیقه بامداد به سلامت به قروه رسیدیم.
نفرات شرکت کننده: رحمان مرادیانی، محمد ظاهری(سرپرست فنی)، شاهین نادری(سرپرست)