صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمانها

مورخه ۲۲ شهریور ماه دو تن از اعضاء باشگاه قاجر به همراه یک میهمان به قله علم کوه صعود نمودند.

آقایان: جعفر صادقی (میهمان) ، رحمان مرادیانی (سرپرست فنی) ، شهرام نعمتی (سرپرست)

ساعت ۱۴ از قروه بطرف شهرستان کلاردشت مازنداران سپس رودبارک و قرارگاه کوهنوردی ونداربن حرکت کردیم.
مسیر همدان، ساوه، اتوبان تهران شمال ، نسبت به سایر مسیرها نزدیکتر بود ولی بعلت تعطیلات، دو ساعتی در ترافیک گیر کرده و ساعت ۱:۳۰ بامداد روز ۲۳ به قرارگاه ونداربن رسیده و شب را همانجا خوابیدیم.

ساعت ۷ از خواب بیدار شدیم و کوله هایمان را به باربران دادیم تا با قاطر به پناهگاه سرچال ببرند.
پس از صرف صبحانه، ساعت ۸:۳۰ با کوله های سبک بطرف پناهگاه حرکت کردیم.
هوا عالی خنک و ابری بود و گاهی چند قطره باران نیز صورتمان را نوازش می کرد.
پس از دو ساعت و نیم به پناهگاه رسیده و منتظر رسیدن قاطرها شدیم.

ساعت ۱۱:۳۰ قاطرها رسیدند پس از تحویل کوله ها همانجا نهار را صرف کردیم.
ساعت ۱۳:۳۰ راهی علم چال و محل پناهگاه خرابه شدیم.
ساعت ۱۵ به آنجا رسیدیم که سه نفر از همنورد های آمل نیز آنجا بودند و روی دیواره فعالیت می‌کردند.

پس از برپایی چادر و تماشای منظره دیواره علم و ارتفاعات منطقه و صحبتهایی در خصوص تغیرات فراوان یخچال و جابجای زیاد سنگهای علم چال بطوری که منظره چند سال پیش کاملا عوض شده بود، داشتیم.
هوا نرمک نرمک رو به سردی می‌ گرایید و آخرین اشعه های آفتاب از دیواره رو به بالا می‌رفت تا هوا کاملا تاریک شد.

ما هم سوپی گرم درست کرده پس از صرف آن و جمع کردن وسایل فردا ساعت ۲۰:۳۰ مشغول استراحت شدیم که کم خوابی شب‌گذشته جبران شود.
۲۴ شهریور
ساعت ۲ بامداد چند تیم از کنار چادرمان گذشته و بطرف گرده رفتند.
ما هم ساعت ۴:۳۰ از خواب بیدار شده و پس از جمع کردن تجهیزات لازم ساعت ۵ بطرف گرده حرکت کردیم.

اولین تیم سه نفره را در نزدیکی سکوی امریکایی ها زیر شانه کوه دیدیم سپس از زیر قله شانه کوه بطرف گرده تراورس کردیم البته مسیر رفتن به گرده از دره زیر گرده و شانه کوه خیلی بهتر شده و اکثر تیمها از آن مسیر صعود می کنند.
در ابتدای مسیر گرده که آفتاب می‌خواست خودی نشان دهد دقایقی استراحت کرده و شروع به حرکت کردیم.

در سه رکابی تیم دوم که ۴ نفر بودند از کنار آنها عبور کرده و به مسیر خود ادامه دادیم تا مسیر زیر تک رکابی طناب را جمع کرده تا به تیم سومی رسیدیم.
آنها هم ۶ نفر بودند، وضعیت طوری بود که نشد از کنار آنها رد شویم به همین خاطر پشت سرشان آهسته صعود می‌کردیم. کنار سنگ سماور و سنگ اتوبوس چند عکس گرفته و آخرین دهلیز را نیز صعود کرده و ساعت ۱۰ صبح به قله رسیدیم.
پس از انداختن چند عکس و ثبت خاطرات بطرف جانپناه شاخک حرکت کردیم.
ساعت ۱۱ در جانپناه شاخک مشغول صرف غذا شدیم.

ساعت ۱۱:۳۰ بطرف سیاه سنگها و از آنجا بطرف کمپ حرکت نمودیم.
ساعت ۱۳ به محل چادر رسیدیم که با استقبال گرم همنور های آمل روبرو شدیم و زحمت چای گرم و سوپ خوش مزه ای را کشیده بودند ، پس از صرف نهار و استراحت یک ساعته، حدود ساعت ۱۵:۴۵ دقیقه چادر و سایر وسایلها را جمع کرده بطرف سرچال و سپس ونداربن حرکت کردیم.

ساعت ۲۰:۳۰ به ونداربن رسیدیم و پس از صرف شام مشغول استراحت شدیم.
۲۵ شهریور
ساعت ۵ بطرف قروه حرکت کردیم و ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به شهرمان قروه رسیدیم.