گزارش صعود به قله کسری داغ از مسیر الوارس

مورخ سیزدهم مهرماه ۱۴۰۱ شش نفر از اعضا باشگاه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده  شش ماهه دوم موفق به صعود قله کسری داغ (منطقه سبلان) از مسیر الوارس شدند.

نفرات شرکت کننده در برنامه:

آقایان: طیب صالحی، محمد میرانی، محمدرضا جلالی، علی الیاسی، چنگیز اردلان (مسئول فنی)، شهرام نعمتی (سرپرست)

گزارش برنامه در  ادامه مطلب….

گزارش برنامه‌….

روز چهارشنبه ساعت ۵ توسط دو دستگاه خودرو از قروه عازم اردبیل شدیم.

پس از عبور از شهرهای بیجار، زنجان، سرچم، جاده خلخال، اردبیل، سرعین، ساعت ۱۲:۳۰ به پیست اسکی الوارس رسیدیم پس از آماده کردن کوله ها و صرف نهار با یکی از اهالی محلی هماهنگی بعمل آمد که ساعت ۱۴:۳۰ با یکدستگاه خودرو نیسان ما را به پای کوه ببرد بهترین مسیر مراتع منطقه نفتی است که میتوان از مسیر گردنه هرم ۳ و کسری قله را صعود نمود.

کوله ها را در وانت نیسان جا داده و بطرف مقصد حرکت کردیم بعد از ۴۵ دقیقه به مراتع نفتی رسیدیم البته مراتع منطقه سبلان همانند سنوات گذشته آن سرسبزی و طراوت را نداشت در ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه در کنار برکه زیبایی که آب آن از یخچالهای ارتفاعات منطقه تامین میشد

پیاده شدیم و در کنار جوی آب که از چمنزار سرسبزی میگذشت کمپ خود را برپا کردیم سپس برای شناسایی بهتر منطقه ساعتی مشغول گشت و گذار شدیم ساعت ۱۷:۳۰ به کمپ بر گشته و مشغول مرتب کردن وسایل داخل چادر سپس شام شدیم البته منطقه دارای آنتن دهی تلفن همراه بود که به خانواده ها خبر رسیدنمان را اطلاع دادیم، بعد از صرف شام در یک هوای مهتابی زیبا ساعت ۲۱ به کسیه خوابها رفته و مشغول استراحت شدیم، مورخه ۱۴۰۱.۷.۱۴ ساعت ۴:۳۰ از خواب بلند شده بلافاصله وسایلها و چادرها را جمع کرده و در پشت سنگ بزرگی گذاشته ( بعلت وجود خرس در منطقه و احتمال پاره کردن چادر کمپ را جمع کردیم) و ساعت ۵:۱۵ دقیقه بطرف گردنه هرم و کسری حرکت کردیم ابتدای مسیر تقربیا مسطح که دارای شیب ملایمی بود حرکت خود را آغاز نمودیم بعد از ساعتی خود را به دامنه مسیر هرم ۳ که سنگلاخی ریزشی است رسانده

سپس در شیب اصلی گردنه یک شن اسکی را رد کرده پس از آن به گردنه که جای بسیار مسطحی است رسیدیم از آنجا بطرف قله کسری داغ حرکت نمودیم مسیر شیب دار و دارای شن روان که صعود را مقداری سخت میکرد، بالاخره در ساعت ۹ به قله کسری داغ با ارتفاع ۴۴۹۵ متر رسیدیم قله کسری مشابه قله سبلان مسطح و دارای برجهای سنگی ۵ تا ۱۰ متری میباشد

و همچنین دارای یخچال، که امسال بعلت شرایط جوی خاص اکثر یخچالها آب شده و چند متری از آنها مانده پس از دور زدن مختصری در قله و انداختن عکس و صرف تنقلات بطرف گردنه حرکت کرده و از مسیر یال سمت راست گردنه که مسیر جدیدی برایمان بود و در انتها به محل کمپ میرسید رفته که مسیر بسیار جالبی بود ولی بهترین مسیر همان مسیر صعودمان میباشد،

پس از گذشتن از یال سنگلاخی و ریزشی که در بعضی قسمتهای آن مسیر پا کوب هم وجود داشت در ساعت ۱۲:۱۵ به محل کمپ رسیدیم با هماهنگی که با خودرو نیسان شده بود، ساعت ۱۳:۳۰ به محل قرار آمده و بطرف پیست اسکی الوارس حرکت کردیم بعد از ۴۵ دقیقه به آنجا رسیده پس از صرف نهار بطرف سرعین حرکت کرده و پس از شنای یک ساعته در آبگرم، ساعت ۱۷ بطرف قروه حرکت کردیم و ساعت ۱ بامداد مورخه پانزدهم مهر در صحت و سلامت به شهرمان رسیدیم.

گزارش از شهرام نعمتی

معرفی پیست آلوارس

پیست اسکی آلوارس در روستای الوارس در ۳۰ کیلومتری شهر سرعین در دامنه کوه سبلان واقع در غرب شهرستان اردبیل قرار دارد. این پیست بزرگترین پیست اسکی ایران از نظر وسعت می‌باشد.این پیست اسکی به بالابر و تله‌سیژ مجهز است. پیست آلوارس در بین ۸۴–۸۵ افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. به علت ارتفاع زیاد پیست از سطح دریا دمای این پیست حتی بسیار سردتر از دما در شهرستان اردبیل است بطوریکه حتی در برخی تابستان‌ها بارش برف در این پیست اسکی مشاهده شده‌است. پیست اسکی آلوارس، یک مجموعه تفریحی زمستانی است که زمستان‌هایش خلوت تر از تابستان آن است. پیست اسکی آلوارس در طول زمستان، فقط روزهای پنج شنبه و جمعه باز است. در فصل زمستان پارکینگ مجموعه پیست اسکی آلوارس به علت انباشت برف، بسته‌است و نمی‌توانید خودروی تان را در آنجا پارک کنید.