صعود به قله پنجه لی

مورخه ۱۲ فروردین ماه ۷ تن از اعضای باشگاه قاجر به همراه ۴ نفر مهمان به قله صخره ای پنجه لی صعود نمودند.

گزارش تصویری در ادامه مطلب…

قله پنجه لی

تمرین ترمز در برف

آقایان شرکت کننده در برنامه: ۱. محمد میرانی ۲. محمد ظاهری ۳. مهدی مهدی عراقی ۴. مهدی معظمی ۵. صالح یارعلی ۶. محمد زارعی ۷. شهرام نعمتی

گزارش صعود به قله پنجه لی

حرکت بسمت روستای کنگره

روز پنجشنبه ساعت ۶ صبح با ۳ دستگاه خودرو سواری از قروه بسمت روستای کنگره که در دامنه شمالی قله پنجه لی قرار دارد، حرکت کردیم.

ساعت ۶:۵۰ دقیقه از کنار باغات روستا تا دامنه کوه رفته سپس خودروها را همانجا پارک نمودیم.

حرکت بسمت قله پنجه لی

از طریق دره شمال غربی که شیب ملایمتر و صخره ای نیست براه افتادیم.

پس از حدود یک ساعت به روی یال و زیر صخره ها رسیدیم برف نسبت به سنوات گذشته بسیار کمتر بود .

از بین چند تنوره عبور کرده و به قسمت شمال شرقی دیواره رسیدیم.

کله قندی های پنجه لی در حدود ۱۲ عدد است که با توجه به همپوشانی که دارد از دور ۵ تای آنها مشخص است و به پنجه لی معروف است.

وجه تسمیه پنجه لی

معنی کوه صخره ای بدلیل پنج کله قندی که از دور مشخص است و ( لی) به معنی سنگ یا صخره است، می باشد.

دو تا از کله قندی ها از همه بلند تر است زمانی که از سمت یال قره بلاغ یا دره شمال غربی کنگره صعود می کنید، دومی دو الی سه متر از اولی بلندتر است.

کله قندی اول و صعود به کله قندی دوم

باشگاه کوهنوردی ئاسو دهگلان زحمت کشیده و تابلو را در قله نصب کرده است.

بر فراز قله

ساعت ۷:۴۵ بر فراز قله زیبای پنجه لی ایستادیم.

بعد از گرفتن چند عکس در زیر قله که سکوی مناسبی جهت استراحت است، صبحانه را صرف کردیم.

حرکت بسمت پایین

بعد از استراحت مختصری پس از حدود نیم ساعت از سمت شمال شرقی قله که دست به سنگ ساده ولی دره تقریبا پرشیب برفی داشت،پایین آمدیم.

هدفمان از انتخاب این مسیر تمرین پایین آمدن ازشیب برفی و ترمز کردن بر روی برفها بود.

شیب های تند را با احتیاط و حمایت همنوردان پائین آمده و در جای مناسب و امنی که خطر سقوط نداشت، شروع به تمرین ترمز بر روی برف ها را کردیم.

حرکت بسمت روستا

بعد ازتمرین حرکت روی برف و ترمز گرفتن از همان دره که مناظر بسیار زیبای داشت، بسمت خودروها رفته و ساعت ۱۲ به قروه رسیدیم.