صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمانها

مورخه ۸ مرداد طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول ۳ تن از اعضای هیئت و گروه قاجر از مسیر گرده آلمانها به قله علم کوه صعود نمودند.

گزارش برنامه در ادامه مطب…..

گزارش برنامه
 روز پنج شنبه ۷ مرداد  ساعت ۶:۳۰ صبح به سمت قرارگاه ونداربن حرکت کردیم و پس از گذشتن از شهر های همدان-کرج-چالوس-حدود ساعت ۱۶:۳۰ به کلاردشت رسیدیه و پس از عبور از کلاردشت به قرارگاه ونداربن رسیدیم.
آقا پدرام‌مشغول کارهای پذیرش شد من و مرتضی کوله ها را از داخل ماشین به داخل قرارگاه اوردیم و به دلیل ازدحام در قرارگاه پارکینگ‌ قرارگاه جای خالی نداشت مجبور شدیم ماشین را داخل روستای ونداربن بگذاریم.
باتوجه به شرایط جغرافیایی منطقه فصل صعود مناسب این کوه از اوایل مرداد تا اواخر مرداد است به همین علت تعداد کوهنوردای حاضر در منطقه زیاد بود به همین علت از قبل گروه ها بار های خود را به منطقه فرستاده و قاطر گرفته بودند و قاطر ها جایی برای بارهای ما نداشتند. مشغول جمع کردن کوله ها شده و پس از صرف شام ساعت ۱۰ خوابیدیم.
شب ساعت ۲بود تا اوایل صبح ساعت ۶ باران شدیدی بارید طبق برنامه قرار بود ساعت ۵ بلند شده و به حرکت خود ادامه دهیم با توجه به شرایط ساعت ۷:۳۰  بلند شده و پس از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل متوجه شدیم تعدادی گروه به دلیل بارندگی صعود خود را کنسل کرده اند.
به همین دلیل قاطر هایی را دیدم که خالی هستند آقا پدرام گفت جا برای ابزار فنی دارید طرف که قاطر هایش خالی بود با خوشحالی گفت هر چی دارید بیارید. پدرام گفت زود همه ی وسایل  عمومی را از کوله هایتان دربیارید دوباره کوله هایمان را بیرون ریختیم وسایل عمومی داخل کیسه ریخته و تحویل دادیم و دوباره کوله ها را جمع کردیم.
  ساعت ۸:۳۰ حرکت خود را به سمت علم چال شروع کردیم بعد از یک نیم ساعت به سنگ‌کشتی رسیدیم و پس از صرف مختصر تنقلات دوباره به حرکت ادامه دادیم.
با توجه به شرایط جغرافیایی و بارندگی شب گذشته مه شدیدی بود و یکی از مزیت های مه این بود که افتاب اصلا اذیت نمی کرد و در طول مسیر کوهنوردان زیادی را میدیدم که به علت بارندگی دیشب به سمت وندارین در حال برگشت بودند.
 ساعت ۱۲:۴۵به پناهگاه سرچال رسیده و توقف زیادی نداشتیم و بعد از ۵ دقیقه دوباره به سمت علم چال حرکت کرده و قبل از رسیدن به علم چال حدود ۵۰ دقیقه مشغول  صرف نهار شدیم وبعد از حرکت  ساعت ۳ :۱۵ به علم چال وارد شدیم و حدود ۱۰‌چادر  در کنار پناهگاه مخروبه علم چال بود که متعلق به باشگا دماوند تهران بود .
پس از قرار دارن کوله هایمان بر روی سکوی مخروبه در انتهای یخچال علم چال و انجام حرکات کششی به سمت پناهگاه مخروبه برگشتیم و ابزار هایی را که قاطر اورده بود، تحویل گرفتیم به نزد کوله ها برگشتیم و مشغول چادر زنی شدیم .
با توجه به صعود سال گذشته که داشتم منطقه علم چال کلا پوشیده از برف بود و سرمای حاکم بر منطقه قابل قیاس با سال گذشته نبود.
 یکی از برنانه های باشگاه دماوند ترمیم کارگاه های مسیر ۵۲ لهستان بود که ۴ نفر در طول دوم مسیر مشغول بودند بعد از اماده کردن و صرف شام  پدرام نکات کلیدی و فنی مورد نیاز صعود فردا را تاکید و وسایل فردا صبح داخل کوله حمله اماده کردیم
 ساعت ۱۲ به داخل کیسه خواب رفته و صبح ساعت ۷بیدار شدیم وبه سمت قله از سمت گرده المانها حرکت کردیم مسیر خیلی خلوت و ساکت بود وقتی به دو رکابی رسیدیم متوجه یه تیم ۶ نفره تهرانی شدیم که با گذشتن از انها مشغول صرف تنقلات شدیم.
 ساعت ۱۱ به سنگ سماور رسیدیم که پدرام گفت بیایید یه کار جدید تجربه کنیم که تو گروه کسی انجام نداده مرتضی و پدرام سنگ‌سماور را پله رکاب زدن وبالای سنگ‌سماور ایستادند.
حدود ۱ساعت کنار سنگ سماور معطل شدیم و بعد از صعود یکی دو طول ساعت ۱۲نیم به قله رسیدیم که متوجه حضور تعدادی کوهنورد که از منطقه حصار جال صعود کرده بودند، شدیم و بعد از صرف تنقلات به سمت سیاه سنگها حرکت کردیم (ترمیم سیم بکسل های مسیر  فرود از سیاه سنگها را خیلی برای کوهنوردان راحت کرده است که واقعا جای تقدیر و تشکر را دارد )
ساعت ۱۴:۳۰ به شن اسکی رسیده و نزدیک هم حرکت میکردیم و به پایین شن اسکی روی یخچال علم چال رسیدیم و حدود ساعت ۱۵:۳۰  به چادر رسیدیم یه تیم سه نفره روی مسیر هاری رست بودند و تعدادی نیز به ترمیم مسیر ۵۲ در طول  دو و سه مشغول بودند بعد از صرف چایی و سوپ  استراحت کرده با توحه به اینکه قرار بود پدرام و مرتضی فردا مسیر ۵۲ لهستان صعود کنند اما پدرام شب یه جلسه ای گذاشت گفت که با توجه به سرمای شدید هوا و خستگی صعود دیواره کار به صلاح نیست و بعد از صرف شام و دیدن عکسها و فیلم های مسیر ساعت ۲۴:۳۰ خوابیدیم ساعت ۸ بیدار شده و بعد از جمع کردن وسایل و کوله ها ساعت ۱۰ حرکت به سمت ونداربن شروع کردیم.
ساعت ۱۲ به پناهگاه سرچال رسیدیم و ساعت ۱۵:۳۰ به قرارگاه ونداربن رسیده بعد از دوش گرفتن و اماده کردن شام سوار ماشین شده و به سمت قروه حرکت کردیم و باتوجه به ترافیک شدید جاده چالوس  ساعت ۵ صبح روز دوشنبه همگی صحیح و سلامت به قروه رسیدیم.
گزارش از سینا ابراهیمی

تاریخ اجرای برنامه: ۷ الی ۹ مرداد ۱۳۹۵
شرکت کنندگان آقا: سامان عباسی، سینا ابراهیمی، پدرام نعمتی(سرپرست)