صعود به قلل توچال و دماوند

مورخه ۱۳ و ۱۴ خرداد ۹ تن از اعضای هیئت و گروه قاجر ابتدا به قله توچال سپس به قله ۵۶۷۱ متری دماوند صعود نمودند.

گزارش برنامه در ادمه مطلب….

گزارش صعود به قله های، توچال و دماوند
۱۳۹۵/۳/۱۲
صبح روز چهارشنبه ساعت ۷:۱۵  4 نفر در خودرو پژو(خودم ادیب خالدیان، علی الیاسی،کورش دروزمی، آقای عزیزی) و ۳ نفر دیگر با خودرو روا (پدرام نعمتی، سینا ابراهیمی و کامران محمدی) از قروه به سمت تهران راه افتادیم.بلاخره بعد از چند ساعت طی کردن راه و عبور از خیابان های شلوغ تهران ساعت۱۳:۴۰ به میدان دربند رسیدیم. کوله سبکی جمع کرده(کیسه خواب، زیر انداز، غذا و مقداری پوشاک سبک) و ساعت ۱۴ حرکت را آغاز کردیم، بعد از حدود ۴۰ دقیقه حرکت و گذر از کافه ها و رستوران های جای خلوتی پیدا کرده و نهار را میل نموده و به راه خود ادامه دادیم، بعد از نیم ساعت ۲ نفر دیگر به جمع ما اضافه شدند، قسمت زیادی از مسیر به جای پاکوب خاکی سنگی است و کم کم چپ و راست مسیر ثابت گذاری شده است، با کار گذاشتن پله،طناب و … و بعد به حرکت ادامه دادیم.

حدود ساعت ۱۶:۳۰ استراحت مختصری، مقداری تنقلات و نوشیدن آب به سمت پناهگاه شیرپلا رفتیم، حرکت به صورت آرام و یک نواخت بود. ساعت ۱۷:۲۵ به شیرپلا رسیده، گشتی در پناهگاه زدیم، بطری های آب را پر کرده و به سمت پناهگاه امیری حرکت کردیم، استراحت بعدی حدود ساعت ۱۸:۳۲ بود و پس از آن حدود ساعت ۱۹:۳۰ به پناهگاه امیری رسیده، استراحت مختصری کردیم، و ۷ نفری به سمت قله توچال حرکت کردیم، بعد از غروب آفتاب هوا سرد شد و وزش باد شدید تر، همه به قله توچال رسیده و بلافاصله به سمت پناهگاه امیری برگشتیم. شام را صرف نموده و همه بخواب رفتیم.
۱۳۹۵/۳/۱۳
 صبح روز پنج شنبه ساعت ۶ از خواب بیدار شده، مشغول صبحانه خوردن شدیم، پس از جمع کردن وسایل با خداحافظی از دوستانمان به سمت پایین حرکت کردیم، از همان مسیری که صعود کرده بودیم برگشتیم، کوله ها را در ماشین قرار داده و یک راست به سمت مقصد بعدیمان حرکت کردیم، نهار را در امام زاده هاشم خورده  بعد به سمت پلور حرکت کردیم.از پلور به سمت دماوند رفتیم، ماشین را در پارکینگ ابتدای مسیر پارک گذاشته  کوله ها را جمع کرده و با کرایه یک خودر رو به گوسفند سرا رفتیم، از آنجا در هوایی مه آلود به سمت بارگاه سه حرکت کردیم.
پس از سه ساعت حرکت در یک هوای متغییر(گاهی بارش باران و برف) به بارگاه سوم دماوند رسیده، وارد پناهگاه شدیم و در سالن اصلی پناهگاه جایی پیدا کرده و شب را آنجا ماندیم. شام را خورده و در مورد برنامه فردا صحبت کردیم، افرادی که فردا به قله صعود می کردند مشخص شدندو به صلاحدید سرپرست دو نفر از اعضا در بارگاه ماندند ، با راهنمایی های  پدارم همنوردان وسایل مورد نیاز برای صعود فردا را جمع جور کرده و بخواب رفتیم.
۱۳۹۵/۳/۱۴
ساعت ۳ از خواب بیدار شدیم و مشغول درست کردن سوپ و همنوردان مشغول صبحانه خوردن بودند، سوپ را میل کرده، وسایلشان را جمع کرده و حدود ساعت ۴:۲۰ پدرام، علی الیاسی،کورش دروزمی، سینا ابراهیمی،کامران محمدی به سمت قله حرکت کردند.
این قسمت از گزارش به قلم سینا ابراهیمی که در تیم صعود قرار داشت نوشته شده است:
ساعت ۳ برپا داده شد و پس از جمع کردن کوله حمله و خوردن مقدار اندکی صبحانه ساعت ۴:۲۰ از بارگاه سوم به سمت قله حرکت کردیم و با توجه به سرمای ساعت های اول صبح در ابتدای حرکت لباس های پلار خودمان را زیر گرتکس پوشیده بودیم پس از یک و نیم ساعت با توجه به حرکت و گرم شدن بدن در پشت سنگی به مدت ۵ دقیقه توقف نموده و لباس های خود را کم کرده و مقداری تنقلات خورده و به سمت قله حرکت کردیم ساعت حدود ۶ به آبشار یخی رسیده و پس از گذشتن از آبشار یخی ساعت ۶:۵۰ به تپه گوگردی رسیدیم با توجه به ارتفاع بالای تپه گوگردی و بوی نامناسب گوگرد شرایط سخت تر شد، چیزی از رد شدن از تپه گوگردی نگذشته بود که عظله پای یکی از همنوردان دچار اسپاسم شد و یکی دیگر از اعضای تیم بجهت  بوی نامناسب گوگرد و ارتفاع اذیتش می شد اما با آن شرایط هم تسلیم نشدند دوباره به سمت قله حرکت کردیم حدود ۴۵ دقیقه گذشته بود که خیلی آرام گام بر می داشتیم اما چون واقعا لج کردن در کوه کاملا اشتباه است دو تا از همنوردان از ۳۰۰ متری قله به سمت پناهگاه برگشتند که واقعا تصمیم درست و به جایی بود،ما هم حرکت خودمان را ادامه دادیم و در نهایت ساعت ۹ اولین تیم بودیم که به قله رسیده و بعد از گرفتن چند عکس به سمت بارگاه فرود آمدیم که در حین فرود از مسیر تیم های مختلفی را میدیدیم که به سمت قله در حرکت بودند و ساعت ۱۱:۳۰ به بارگاه سوم رسیدیم و یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های برنامه به نظر من دیدن همنوردان بود که همگی سالم و خوشحال بودند و بعد از جمع کردن وسایل و صرف نهار ساعت ۱۳:۱۵ به سمت گوسفند سرا حرکت کرده و ساعت ۱۵ به گوسفند سرا رسیدیم، از آنجایی که هزینه کرایه خودرو زیاد بود ما بقی مسیر را تا پارکینگ پیاده رفتیم و در نهایت ساعت ۱۶:۳۰ همگی صحیح و سالم به ماشین ها رسیدیم.
گزارش و عکس:  ادیب خالدیان و سینا ابراهیمی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۲ الی ۱۴ خرداد ۱۳۹۵
شرکت کنندگان آقا: پدارم نعمتی، کورش دره وزمی، جواد شیخی، کامران محمدی، یعقوب عزیزی،پیمان شیخی، ادیب خالدیان، سبنا ابراهیمی، علی الیاسی(سرپرست)