جشن پایان سال گروه کوه نوردی عصای سفید
گزارش ارسالی از آقای خالد اسعدی
امسال نیز جشن پایان سال و رفتن به استقبال بهار را در کوهستان ” طرغه ” برگزار کردیم .
جشن گرفتیم چرا که سالی پر بار از فعالیت و همبستگی و موفقیت را پشت سر گذاشتیم . سالی که  تمامی محدودیتها و چالشها و کاستیهای موجود نتوانست از عزم راسخ همنوردانم در ادامه فعالیتهای چشمگیر گروه بکاهد. سالی که توانستیم با همت همنوردان عزیزم در رده فعالترین گروههای کوهنوردی استان قرار گیریم . قله سر فراز علم کوه تا ساحل زیبا و غارهای نمکی استان بوشهر گواه ماست. و این میسر نمی شد ، مگر با حضور توأم با عشق و علاقه یکایک اعضای گروه.
نا گفته نماند که حمایتها و تشویقهای بعمل آمده از سوی جامعه کوهنوردی و حامیان واقعی ورزش شهرمان ما را در ادامه راهمان بیش از پیش استوارتر کرد . جا دارد از تقدیر های بعمل آمده از سوی کانون کوهنوردان استان و فدراسیون کوهنوردی کشور صمیمانه سپاسگذاری نمائیم و دست حامیان و مشوقینی همچون استاد حمید دهقان و دوستان گرانمایه یدالله یگانه ، رامین دقیق و مرتضی شیروانی و … را به گرمی بفشاریم….

ظهر روز پنجشنبه ۲۷ اسفند همراه با ۲۷ نفر از همنوردان که  همنوردان گروه آبفای کردستان را  نیز شامل می شد راهی  روستای شرفکند که در ۲۰ کیلومتری جاده بوکان به مهاباد موسوم به جاده برهان واقع است شدیم .همنورد فداکار و دلسوزمان کاک زاهد ذوالفقاری که هماهنگی و راهنمائی این برنامه را بعهده داشت همچون همیشه با درایت و پشتکار مثال زدنی اش ما را در اجرای هر چه بهتر و مطمئن تر برنامه یاری دادند . ایشان یک روز قبل با آمدن به منطقه ما را از وضعیت مسیر و محل اسکان آگاه کرده بود. ساعت ۷ غروب بود که به خانقای شیخ شمس الدین برهانی  در جوا ر روستای شرفکند رسیدیم . منطقه با ۳۰ سانتیمتر برف که در ۲۴ ساعت گذشته باریده بود کاملا” سفید پوش شده بود .این خانقا که قدمتی ۱۳۶ ساله دارد مکتب بزرگان شعر و ادب کردی همچون ماموستا هه ژار و ماموستا هیمن بوده است . فضای عرفانی وامکانات بسیار خوبی که برای مسافرین وزائران فراهم  کرده اند شبی خوب و به یاد ماندنی را برایمان رقم زد. و بابت این پذیرائی و اقامت هیچگونه وجهی دریافت نمی شود.
 ساعت ۸ صبح روز جمعه پس از صرف صبحانه خانقا را با سپاسگذاری از خادمین آن ترک کرده و با مینی بوس تا روستای سدر آباد پیش روی کردیم و بعلت برفی و لغزنده بودن جاده ادامه مسیر را به طول تقریبی ۱۰ کیلومتر تا دامنه کوه زیبا و پر ابهت طرغه پیاده طی کردیم.
با وجود بارش برف سنگین ، هوائی به غایت بهاری و آرامشی روءیائی توأم با سپیدی اغراق آمیز برفهائی که پاکوب می کردیم راه را کوتاهتر و با صفاتر می نمود.و این مناظر زیبا آقای فرهاد وحدانی عکاس هنرمند گروه را به وجد آورده بود.
متأسفانه در نزدیکیهای دامنه طرغه به عده ای از آفرود بازآن برخوردیم که با ماشینهای شاسی بلند خود آنچنان طبیعت زیبای منطقه را تخریب کرده بودند که دل هر دوست دار طبیعت را به درد می آورد .
علیرغم شرایط آب و هوائی و صعوبت راههای منتهی به منطقه دسته دسته کوهنوردان و علاقه مندان به برگزاری این جشن پایان سال از مسیرهای مختلف به طرف قله که قسمتهای زیادی از آن صخره ای و صعب العبور بود به حرکت در آمدند و سکوت کوهستان جایش را به هلهله شادی داده بود.
 تنگی معبر صخره ای منتهی به قله و برگشتن افرادی که از قله بر می گشتند موجب یک طرفه شدن مسیر ومعطل ماندن برای لحظات طولانی می شد . بالاخره در ساعت ۱۲ ظهر بود که پای به قله نهادیم.
رقص و پایکوبی و شور و هلهله قله را فرا گرفته بود . پس از اندکی همراهی با این جمع شور آفرین بعلت کمبود وقت پس از گرفتن عکسهای یادگاری  راه برگشت را در پیش گرفتیم.
ساعت ۵ بعد از ظهر بود که با کوله باری از خاطره خوب و به یاد ماندنی به طرف سنندج حرکت کردیم.