صعود به قله علم کوه از مسیر گرده آلمانها و دیواره هاری رست
مورخه ۲۰ الی ۲۵ مرداد طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول ۵ تن از اعضای هیئت و گروه قاجر  از مسیر گرده آلمانها و دیواره هاری رست به قله علم کوه صعود نمودند.
گزارش برنامه در ادامه مطلب….

از کولوا تا علم کوه
طبق برنامه زمانبندی شده گروه قاجر، برنامه دیواره علم کوه در مرداد ماه گنجانده شده بود و جهت آمادگی برای صعود به این دیواره برنامه های تمرینی با اهداف مشخصی از ابتدای سال ۹۴ انجام گرفت که به ترتیب زیر می باشد:
۱- گشایش مسیر “گنج” در دیواره پیران استان کرمانشاه در یک برنامه ۷ روزه (فروردین ماه)
۲- صعود مسیر سامان در دیواره پریشان (اردیبهشت ماه)
۳- صعود ۶ طول مسیر قاجر در  دیواره بیستون و تلاش بر روی مسیرهای دیگر بیستون (اردیبهشت ماه)
۴- تمرین ابزار گذاری و صعود مصنوعی و صعود در شب در دیواره کولوا (خرداد ماه)
۵- صعود دو روزه در دیواره پریشان با تمرین ابزار گذاری، نصب کارگاه های طبیعی، مصنوعی و مرکب و همراه با بیواک شبانه در دیواره (تیر ماه)
۶- در تمامی مدت ۴ ماهه سال ۹۴ در روزهای زوج تمرینات سنگ نوردی در سالن سنگ نوردی شهرستان انجام می گرفت و در روزهای فرد نیز تمرینات آمادگی جسمانی جهت آمادگی بیشتر انجام می شد.
در نهایت تیمی بسیار جوان و با انگیزه متشکل از آقایان محمد سعید حنیفی، محمد نعمتی، سینا ابراهیمی، علی الیاسی و پدرام نعمتی، بعد از تهیه و تدارکات لازمه برنامه، در مورخ ۲۰ مرداد ماه سال ۹۴ با هدف صعود به دیواره عازم منطقه علم کوه شد. روز شمار برنامه به شرح زیر می باشد:
۲۰ مرداد (حرکت از قروه به ونداربن)
شب قبل تمامی کوله ها را بسته و یک کوله پر از ابزار فنی را نیز آماده کرده و همه را به باربند ماشین (روا سال) بسته و مواد غذایی را همه در صندوق عقب جا دادیم. صبح ساعت ۴۵/۵ از قروه حرکت کردیم و حدود ساعت ۲ بعد از ظهر که همه مسافرها مشغول صرف ناهار بودند از شلوغی جاده چالوس در رفتیم و ساعت ۳۰/۱۹ به قرارگاه ونداربن رسیدیم. اولین شوک در بدو ورود به منطقه به بچه ها وارد شد، این که به دلیل شلوغی زیاد تا ۳ روز دیگر از قاطر خبری نیست ولی حدود نیم ساعت دیگر خانم ابریشمی را دیدیم که ایشان زحمت کشیدند و هماهنگی قاطر فردا را برای ما انجام دادند ولی جوانی بچه ها اجازه نداد که قاطر بگیریم! (کرایه قاطر از ونداربن تا علم چال ۱۹۰ هزار تومان بود) و دست به کار شدیم و مواد غذایی و ابزارها (که مربوط به قاطر بود) را تقسیم کردیم و بعد از خوردن شام در محوطه قرارگاه سریع خوابیدیم.
۲۱ مرداد(صعود از ونداربن به علم چال)
صبح ساعت ۶ بیدار شدیم و بعد از جمع و جور کردن و صرف صبحانه ساعت ۱۵/۷  با کوله های جانانه راه افتادیم ولذت صعود با دیدن بقیه کوهنوردان که با کوله های سبک صعود می کردند و قاطرهایی که به آرامی از کنارمان رد می شدند و بار کوهنوردان را بالا می بردند دوچندان می شد! (یک جورایی زیر کوله ها له شده بودیم) ساعت ۱۳ به پناهگاه سرچال رسیدیم و بعد از صرف ناهار بالاخره ساعت ۳۰/۱۷ به علم چال رسیدیم. از آنجا که اطراف پناهگاه خرابه تا خرخره پر چادر بود کمی پایین تر، دو چادر را علم کردیم و بعد از صرف شام و هماهنگی برنامه فردا خوابیدیم.
قرارگاه ونداربن
 مسیر ونداربن به پناهگاه سرچال
پناهگاه سرچال
 مسیر سرچال به علم چال
 ازدحام چادرها در کنار پناهگاه خرابه
۲۲ مرداد(صعود گرده آلمانها)
از آنجا که دیروز کوله ها حال اساسی به بچه ها داده بود صبح تا ۳۰/۶ خوابیدیم و همه اعضای تیم ۲۰/۷ چادر را به قصد صعود گرده آلمانها ترک نمودیم. چند دقیقه ای از صعود نگذشته بود که  محمد نعمتی عقب می ماند و یک جورایی اوضاع نرمالی نداشت و باز ادامه دادیم حدود ۴۰ دقیقه از صعودمان گذشته بود که دیدیم اوضاع محمد بدتر می شد و با توجه به حالت تهوع و بی خوابی که داشت ارتفاع زده شده بود و از آنجا که از چادر ها چندان دور نشده بودیم قرار شد که محمد به چادر برگردد و بقیه صعود را ادامه دادیم. مسیر بسیار شلوغ بود و ما آخر تیمی بودیم که وارد مسیر شدیم (دو تیم ده، پانزده نفره از تبریز و شیراز و ….) از آنجا که صعود کننده های بیشتر گروه ها در مسیرگرده آلمانها نوبتی یومار می زدند! و اگر قرار بود که پشت سر آنها برویم شب هم نمی رسیدیم تصمیم گرفتیم که از کنار آنها با فاصله چند متری از سمت چپ یا راست آنها صعود کنیم (تا مزاحم کار آنها هم نشویم) شروع به صعود کرده و به جز طول اولی که طناب ثابت داشت و دو رکابی و سه رکابی ها، در بقیه قسمتهای مسیر طناب را جمع کردیم و با احتیاط به همراه دو تن از دوستان میگونی و دو نفر از دوستان همدانی صعود نموده و ساعت ۴۵/۱۲ همگی به قله رسیدیم  و از مسیر سیاه سنگها برگشتیم و ساعت ۱۵ به چادر ها رسیدیم. محمد هم حسابی استراحت کرده بود و شرایط کاملا نرمالی داشت. و بعد از صرف مایعات بساط شام را سریع آماده کردیم و خوردیم و بعد از هماهنگی برنامه فردا و بستن کوله ها، حدود ساعت ۳۰/۲۱ خوابیدیم.
سنگ سماور
 طول آخر مسیر گرده آلمانها
 جانپناه سیاه سنگها
۲۳ مرداد (صعود مسیر هاری روست)
صبح زود ساعت ۵۰/۳ محمد سعید، محمد به همراه خودم از خواب بیدار شده و بعد از خوردن صبحانه ساعت ۵ از چادر به سمت دیواره حرکت کردیم. بعد از پیمودن یخچال و گل سنگ ها (که البته ریزش دیواره هم زیاد بود) ساعت ۷ به پای مسیر هاری روست رسیدیم. در همین روز هم دو نغر در مسیر هاری روست بودند که به طول ۲ رسیده بودند (مثل این که صبح خیلی زود حرکت کرده بودند)، ۳ نفر (آقای حامد کرامت و دوستشان و خانم پرستو ابریشمی) در طول یک مسیر همدانی ها بودند دو نفر تهرانی هم در طول ۲ مسیر ۵۲ بودند. ساعت ۳۰/۷ شروع به صعود کردیم. در کرده سه نفره صعود می کردیم و بعد از صعود نفر اول دو نفر بعدی با فاصله چهار، پنج متری از همدیگر، به صورت همزمان صعود می کردند و حمایت می شدند. سرطناب را نوبتی عوض می کردیم .تا کارگاه بالای کلاهک کوچک (کارگاه یخ) با سرعت خوب و بدون گیری صعود می کردیم و از این طول به بعد با توجه به این که بچه ها تجربه چندانی در صعود دیواره بلند (آن هم در علم کوه) نداشتند مشکلاتی در کارگاهها برای بچه ها به وجود می آمد و تا حدودی اتلاف وقت زیادی در کارگاهها داشتیم و در چند طول مجبور شدیم که بعد از صعود نفر اول، نفرات دوم و سوم به صورت تک به تک صعود کنند که این هم زمان زیادی را از ما گرفت. ریزش شدید دیواره هم مقداری کار را سخت کرده بود. صعود را ادامه دادیم و در ابتدای ریزشی ها هوا کاملا تاریک شده بود. هد لامپ ها را روشن کردیم و سه طول ریزشی ها را هم با احتیاط کامل و به صورت تک به تک با حمایت صعود کرده و ساعت ۳۰/۲۲ مسیر را به اتمام رساندیم و همدیگر را در آغوش کشیدیم و بچه های کمپ را نیز  از طریق بیسیم در شادییمان شریک کردیم و خدا را شکر کردیم که همگی صحیح و سالم از مسیر در آمدیم و این که لطف خدا شامل حال ما شد و اجازه صعود دیواره را به ما داد. بعد از خوردن کمپوت و مقداری تنقلات و جمع کردن طنابها، که کم کم شروع به لرزیدن می کردیم شروع به پایین رفتن کردیم و از آنجا که با بچه ها در کمپ علم چال مرتب به وسیله بیسیم در ارتباط بودیم خبر برگشتمان را اعلام کردیم. به آرامی از مسیر سیاه سنگها شروع به پایین رفتن نمودیم و ساعت ۳۰/۲ شب به چادر  رسیدیم و علی هم که شامی آماده کرده بود را خورده و خوابیدیم.
 مسیر گل سنگها و صعود یخچال قبل از دیواره
کلاهک بزرگ مسیر هاری روست
 طول آخر مسیر هاری روست
۲۴ مرداد (جمع کردن کمپ و برگشت به پایین)
برنامه را این گونه چیده بودیم که در صورت نداشتن مشکل خاص در این روز استراحت نموده و فردا را به مسیر ۵۲ برویم ولی با توجه به شرایط فنی بچه ها تصمیم گرفتم که این برنامه را حذف نموده و به پایین برگردیم. ساعت ۱۰ از خواب بیدار شدیم و بعد از صرف صبحانه چادر ها را جمع نموده و ساعت ۴۵/۱۲ به سمت سرچال به را افتادیم و ساعت ۱۴ به سرچال رسیده و ساعت ۵۰/۱۸ در قرارگاه ونداربن بودیم. سینا هم در دفتر قرارگاه گزارش مختصری از صعود را نوشت. کوله ها را به باربند بسته و بعد از گرفتن دوش (که تمام خستگی را از تنمان خارج کرد) و صرف شام به سمت عباس آباد به را افتاده و شب را در آنجا ماندیم.
۲۵ مرداد(بازگشت به قروه)
صبح تنی به آب دریا زدیم و ساعت ۱۲ به سمت قروه به راه افتادیم و ساعت ۳۰/۲۱ به قروه رسیدیم.
پی نوشت:
به نظر خودم با توجه به شرایط سنی بچه ها و شرایط منطقه و  وضعیت تیم هایی که در منطقه بودند درمجموع می توانم بگویم که کار بچه ها عالی بود.
ابزاهای فنی عمومی: دو رشته طناب، ۳ عدد فرند، ۲ عدد ترای کم، ۳ عدد کیل (تمامی ابزارها شماره بین ۰ تا ۴ بودند)، دوعدد میخ (ناودانی و یونیورسال)، ۲ عدد چکش، یک عدد کیل کش، ۲۰ عدد اسلینگ
برنامه غذایی
۲۰ مرداد:حرکت از قروه به ونداربن
از منزل آورده شده بود
بیست و یک خامه عسل، گردو کنسرو لوبیا قارچ، سیب زمینی، قلفل دلمه ای، پیاز، گوجه و سوپ و نودالیت
صعود از ونداربن به علم چال
۲۲مرداد مربا تنقلات و سوپ سوپ و نودالیت، ماکارونی، مایع ماکارونی، کنسرو ذرت، کنسرو نخود فرنگی
صعود گرده آلمانها
۲۳مرداد سوپ تنقلات برنج و خورشت مائده کرفس و قیمه
صعود مسیر هاری روست
۲۴ مرداد املت تنقلات برنج و خورشت فسنجان مائده و تن ماهی جمع کردن کمپ و برگشت به پایین
۲۵ مردادشیره و ارده جوجه کباب ——
بازگشت به قروه
تنقلات شامل: بیسکویت، خرما، پسته، بادام، گردو، کشمش، بادام هندی، رانی، شیر کاکائو، کمپوت، میوه و ….
گزارش از پدارم نعمتی

تاریخ اجرای برنامه: ۲۰ الی ۲۵ مرداد ۱۳۹۴
شرکت کنندگان آقا: محمد سعید حنیفی، محمد نعمتی، سینا ابراهیمی، علی الیاسی و پدرام نعمتی( سرپرست)