گزارش مرحله ی اول پیمایش غار پراو و طناب ریزی تا کمپ چاه ۱۵
مورخه ۲۷ شهریور تیم پیشرو (جهت پاکسازی غار پراو)متشکل از ۵ تن از اعضای هیئت و گروه کوهنوردی قاجر قروه واعضای دفتر انجمن کردستان به سرپرستی آقای داود مفاخری با هدف آماده سازی مسیر و برپایی کارگاهها و همچنین طناب ریزی تا چاه ۱۵ را پیمایش نمودند.
در این پیمایش اسراء مفاخری جوانترین غارنورد ایران حضور فعال داشت.
گزارش برنامه در ادامه مطلب….
دهانه غار بعد از خروج ۶ صبح
اسراء مفاخری به همراه پدر و برادرش در کمپ۱۵
کمپ ۱۵

گزارش مرحله ی اول پیمایش غار پراو-طناب ریزی تا کمپ چاه ۱۵

درسال۹۲ بعدازبرنامه ی پاکسازی غار پراو که توسظ انجمن انجام گرفت، پیشنهاد پیمایش غار پراو در هیئت و گروه  قاجر مطرح ومسئولین و اعضای گروه موافقت و آمادگی خود را اعلام نمودند.
 در مدت یکسال برنامه ریزی ها جهت تمرینات و آمادگی نفرات، تهیه تجهیزات و پشتیبانی انجام گرفت تا اینکه زمان اجرای برنامه پیمایش فرا رسید و این برنامه  همزمان با ادامه ی برنامه ی پاکسازی غار پراو  توسط انجمن شد.
با توجه به اینکه  تعدادی از غارنوردان گروه قاجر عضو انجمن نیز می باشند قرار شد که برنامه بصورت کار مشترک و کمک به پاکسازی غار انجام شود.
در نتیجه هماهنگی های لازم با انجمن انجام گرفت و اعضای انجمن چهارمحال بختیاری نیز اعلام امادگی نمودند که در این برنامه شرکت کنند.
 طی تماسی با سرپرست برنامه ی استان چهار محال(آقای جانبازی) قرار شد که طناب های چاه ۱۵ تا انتهای غار به عهده ی آنها باشد و پیمایش و طناب ریزی تا کمپ۱۵ انجام شود و وسایل کمپ و طناب های دیگر در کمپ ۱۵ بارگذاری شود که ۲روز قبل از اجرای برنامه اعضای چهار محال بختیاری انصراف خود را اعلام نمودند و اظهار نمودند که در مرحله ی بعدی شرکت خواهند کرد.
با توجه به این وضعیت گروه ما متشکل از ۵ تن  ساعت ۴:۳۰ دقیقه روز چهارشنبه با دو دستگاه ماشین شخصی به سمت روستای چالابه حرکت کرده و ساعت ۶:۴۵ به نگهبانی محیط بانی رسیدیم در انجا با شخصی که قرار بود تجهیزات ما را با ( الاغ یا قاطر) به پناهگاه پراو حمل کند تماس گرفتیم و اظهار داشت که ماشین برای آوردن الاغ ها فرستاده ام. به محض رسیدن خواهم آمد.
 ما همچنان منتظر ماندیم تا اینکه ساعت ۱۱ یک دستگاه نیسان که چهار الاغ را حمل می کرد به محل قرار رسیده و وسایل و تجهیزات را بار الاغ ها کردیم و ساعت ۱۲ از آقایان شهرام نعمتی (مسئول هیئت کوهنوردی قروه)  هادی نوری و پرویز اردلان عضو گروه قاجر   خداحافظی کرده و از دو مسیر جدا به سمت چشمه دوزری حرکت کردیم.
 بعد از رسیدن به چشمه دوزری و ساعتی استراحت در یک مسیر به سمت پناهگاه حرکت کردیم. حرکت الاغ ها بسیار کند بود و تعدادی از بچه های گروه جلوتر حرکت کرده و زودتر به پناهگاه رسیدند.
بارها در تاریکی هوا به پناهگاه رسید. بعد از صرف شام، شماره گذاری کیسه طنابها انجام شد.
ساعت ۶:۳۰ صبح پنجشنبه بیدار شدیم و با آماده کردن بقیه ی وسایل داخل غار و خوردن صبحانه و وزن کشی کوله ها ساعت 9 وارد غار شدیم.
دونفر از گروه پشتیبانی آقایان محمد ظاهری و محمدسعید حنیفی در حمل کوله ها تا سر چاه ۱ به گروه کمک کردند.
باتوجه به اینکه اعضای گروه چندی پیش غار سم را در ۱۸ ساعت پیماش نموده بودند و همچنین  3 نفر از اعضای گروه قبلا تا چاه های ۳ و۵ را پیمایش کرده بودند، زمان اجرای برنامه را ۱۸ تا ۲۰ ساعت تخمیین زده و قرار شد بعد از ۱۸ ساعت اگر خبری از آمدن ما نشد ۲ ساعت دیگر نیز صبر کنند و بعد از آن سر چاه یک بیایند .
با حمل ۸کیسه بار به وزن ۷۰ کیلو گرم برای ۴ نفر ( اسرا کوله بار کوچک خودش را داشت و از اول تا انتهای برنامه آنرا با خود حمل می کرد و ان را هم وزن نکرد) از چاه اول شروع به طناب ریزی و فرود کردیم
. در چاه ۳ طناب خشک و ضخیم از استاپ اسرا رد نمی شد با توجه به وزن کمش او را دچار مشکل کرده بود در نتیجه مجبور شدیم یک کیسه بار به اسرا وصل کنیم تا بتواند فرود بیاید .
چاه های بعدی را طناب ریزی و پیمایش نمودیم. از کمپ ۵ استفاده نکردیم و طنابی از قبل برای آنجا نبردیم .
۳ کیسه در انتهای چاه ۵  شامل طنابهای جمع آوری شده غارنوردان کرمانشاه آنجا بود . چاه های ۶ و ۷ را هم پیمایش کرده، به چاه ۸ که رسیدیم به یاد حرفهای علی بابائی در مورد سقوط مرحوم پدرام پوجانی افتادم  به اعضای گروه توصیه ی بیشتری کردم که احتیاط کنند.
همگی فرود رفتیم و طناب این چاه اضافه آمد چاه ۹ را هم طناب ریزی کرده وطناب ۱۴ متری چاه ۹ را به همراه خود بردیم.
 چاه های ۱۰و ۱۱و تراورس خرمال را از طناب ۵/۹ میلیمتری که به طول ۱۰۰ متر بود استفاده کردیم.
 تعدادی گونی حمل زباله در چاه ۱۰ که سال قبل آقا یوسف سورنی نیا آنجا گذاشته بودند را دیدیم. تعداد ۷ گونی را جاگذاشته و مابقی را به کمپ ۱۵ منتقل کردیم.
راه را ادامه داده و زمانی که به قسمت آخر چاه ۱۴ به دو بولت ۱۰ رسیدیم طنابمان کم آمد و از طناب اضافی چاه ۹ در آنجا استفاده کردیم( طناب هارا طبق متراژ و نقشه ی آقای مهیار کفاش برده بودیم و فکر میکنم این چاه دوباره بازبینی شود و متراژ۲۳ متر درج شده در نقشه اصلاح شود) .
تراورس اسلاید را صعود کرده و ساعت ۲۱ به کمپ رسیدیم . نایلونی را که برای ایجاد کمپ با خود داشتیم، دایر کرده و با روشن کردن گاز خود را گرم کرده مقداری خوراکی و تنقلات خوردیم و  مدت یک ساعت استراحت کردیم.
 زباله های کمپ ۱۵ که شامل بطری و  سیم تلفن بود، را جمع آوری کردیم .
  مقداری آب، یک بطری نوشابه، مقداری تنقلات، ۲ عدد کپسول گاز متوسط و کوچک و بقیه ی صفحه رول ها ی چاه ۱۵ تا انتهای غار  را آنجا گذاشتیم و به سمت بالا حرکت کردیم.
در مسیر بازگشت آشغال های مسیر را جمع آوری کرده  و زمانی که در ساعت ۴ صبح به انتهای چاه ۳ رسیدیم محمد ظاهری که تا اول چاه یک آمده بود صدایمان را شنید و منتظر ماند که اعضا به او برسند .
 من و رحمان طناب چاه ۳ ،۲ و ۱را جمع اوری کردیم. در این مدت محمد برای تهیه ی غذا و ارسال خبر سلامتی اعضا به پناهگاه برگشته بود .
ما نیز با جمع کردن طناب ها و همچنین باز کردن صفحه رول های چاه ۲ و  در ساعت ۶:۲۰ دقیقه ی صبح با صرف زمان ۲۱ ساعت و ۲۰ دقیقه فعالیت از دهانه ی غار خارج شدیم .
در محل پناهگاه با پذیرائی اعضا غذایی صرف شد و خوابیدیم . بعد از چند ساعت استراحت بیدار شده و متوجه شدیم غارنوردان کرمانشاه برای آوردن طنابهای انتهای چاه۵ به غار رفته اند. با جمع کردن وسایل غارنوردان کرمانشاه نیز از راه رسیدند و منتظر شدیم که هر دو گروه با هم به پایین بیاییم .
ساعت ۴ به سمت پایین حرکت کرده و ساعت ۸ به محل نگهبانی محیط بانی چالابه رسیدیم که آقایان عبداله سنگین ابادی و هادی نوری و رامین سنگین ابادی برای بازگشت با ماشینها منتظر بودند . وبه سلامت به مقصد رسیدیم .
از زحمات بی دریغ کسانی که در این برنامه یاریمان  کردند کمال تشکر  و قدر دانی را داریم
از اعضای گروه قاجر وتیم پشتیبان
از آقایان بهادر برومند و مهیار کفاش به جهت تهیه و ارسال دستگاه تصویه ی اب و همچنین راهنمایی  در خصوص نقشه و رول کوبی غار
از آقایان جواد نظام دوست-یونس شریعتمداری- یوسف سورنی نیا به جهت تهیه و ارسال پیچ و صفحه رول ها و راهنمایی های آقا یوسف که از سال گذشته در هرکجا که ایشان را دیدیم ویا به صورت تلفنی صحبت کردیم راهنماییمان کردند
از نظرات کارشناسی آقایان علیرضا بلاغی و مصدری و سعید هاشمی نژاد در مورد نصب صفحه رول ها
 اعضای پیمایش کنندگان غار
سامان مفاخری (کمپ ۱۵)
اسرا مفاخری (کمپ۱۵)
یوسف عبدالملکی (کمپ۱۵)
رحمان مرادیانی(کمپ۱۵) سرپرست فنی
داود مفاخری (کمپ۱۵) سرپرست
اعضای پشتیبانی تیم
محمد نعمتی (تیم پشتیبان)
محمد سعید حنیفی (تیم پشتیبان)
محمد ظاهری(تیم پشتیبان)
گزارش: داود مفاخری

تاریخ اجرای برنامه: ۲۶ الی ۲۸ شهریور۱۳۹۳
شرکت کنندگان آقا: یوسف عبدالملکی، سامان مفاخری، رحمان مرادیانی(مسئول فنی برنامه) داوود مفاخری(سرپرست برنامه)