پیمایش غار قلایچی در بوکان

طبق برنامه ی زمانبندی شده شش ماهه اول هیئت و گروه قاجر قروه و در ادامه ی کلاس های اموزش غارنوردی مشترک با کانون کوهنوردان کردستان، غارقلایچی با یادو زنده نگه داشتن خاطره ی زنده یاد سامان نعمتی پیمایش شد.

گزارش برنامه ی غار قلایچی
چهارشنبه  18 تیر
طبق قرار قبلی با اعضای شرکت کننده در برنامه ساعت ۱۸:۴۵ از سنندج به طرف بوکان حرکت کردیم و ساعت ۲۱:۳۰ به بوکان رسیدیم.بعد از صرف شام به طرف روستای قلایچی حرکت کرده شب را خارج از روستا قلایچی در کنار استخری در نزدیکی غار چادر زدیم و استراحت کردیم.

پنجشنبه   19 تیر
 ساعت ۸:۳۰ بعد از خوردن صبحانه به طرف دهانه غار حرکت کردیم. در نزدیکی دهانه غار آقای وفا سراجی از غارنوردان بوکان به ما ملحق شدند و ساعتی را با ما بودند بسیار از دیدن ایشان خوشحال شدیم و دیداری تازه کردیم. بعد از خداحافظی از آقا وفا نحوه  اجرای برنامه برا ی همنوردان توضیح داده شد. با برداشتن طناب و ابزار به طرف دهانه  غار حرکت کردیم و ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه هیوا احمدی جهت طناب ریزی فرود خود را آغازکرد و بعد نفرات پشت سر هم تا طاقچه ی اول فرود رفتند واز ان به بعد با ریختن یک طناب دیگر وقرار گرفتن سه نفر بر روی طناب در نزدیکی ریبله ها عبور دیگر اعضا کنترل میشود و قرار شد در بازگشت نیز به همین صورت عمل شود.( با توجه به داشتن دریل شارژی هرگجا که لازم بود رول کوبی انجام شد).
همه ی اعضای گروه چاه۱۱۰ متری را فرود رفته وبعد از ان نیز چاه ۳۵ متری دوم را فرود رفته و کمی پایین تر از انتهای چاه دوم محلی جهت اطراق وجود دارد که همگی در انجا استراحتی نموده و اماده ی پیمایش غار شدند و مسیر رفت را تا دریاچه ی خزر با نخ شیرینی علامت گذاری کنیم. بعد از عبور از تالار کردستان در انتهای تالار به جایی ک غارنوردان بوکان محلی را برای کمپ اماده کرده بودند و چادری را در ان برقرار کرده بودند رسیدیم و از تالار های اطراف و محل های بسیار دیدنی و زیبای انجا عکاسی و فیلمبرداری کردیم بعد از صرف زمان بسیار برای عکاسی وفیلمبرداری به سمت دریاچه ی خزر حرکت کردیم و ادمه ی کار علامت گذاری را تا دریاچه ی خزر ادامه داده و از این تالار بسیار زیبا نیز عکاسی و فیلمبرداری شد و استراحت کوتاهی در محل این دریاچه داشتیم.بعد از آن قرار شد که من و پدرم و اسرا  جهت فیلم برداری به قسمت دیگری بعد از دریاچه خزر برویم و سریع برگردیم و دوستانمان به طرف چاه دوم حرکت کنند. پس از برداشتن طناب  جهت ادامه ی مسیر به سرعت به طرف انجا حرکت کردیم با رسیدن به محل مورد نظر در انتهای غار از این محل زیبا و دیدنی عکاسی و فیلمبرداری کرده و به سرعت در مسیر برگشت قرار گرفتیم و با جمع کردن طناب ها در چاه دوم غار به سایر همنوردان رسیدیم . صعود را اغاز کردیم و با سپری کردن یک روز خوب و دیدن این همه زیبایی و شگفتی غار در ساعت ۲۳:۳۰ همگی از غار خارج شدیم و به نزد ماشین ها برگشتیم. در محل پارک ماشینها آقای وفا سراجی بار دیگر به محل برگشته بودند و یک هندوانه و یک جعبه شیرینی در زیر یکی از ماشین ها گذاشته بودند و البته با نوشته های محبت امیزشان بر روی هندوانه و جعبه ی شیرینی که بسیار بسیار از لطف و محبت این دوست عزیز سپاسگذاریم . ان شب با صرف شام و پخش فیلم های گرفته شده برای گروه تا ساعت۳ بامداد ادامه داشت. و بالا خره روز جمعه با داشتن وقت زیاد جهت استراحت و برگشت. ساعت ۱۳ به سنندج رسیدیم بو با خداحافظی از همنوردان و سپری کردن یک برنا مه ی خوب و بسیار عالی به خانه برگشتیم.
 گزارش: سامان مفاخری

تاریخ اجرای برنامه: ۱۹ الی ۲۰ تیر ماه ۱۳۹۳
شرکت کنندگان آقا: داود مفاخری- مناف فتاحی- یوسف عبدالملکی- احمد رستمی – (سامان مفاخری – هیوا احمدی)سرپرستان