گشایش مسیر بر روی دیواره آبشار پیران

۵ تن از اعضای هیئت و گروه قاجر جهت گشایش مسیر بر روی دیواره آبشار پیران در سرپل ذهاب(کرمانشاه) تلاش نمودند

گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…
اعضای تیم
آبشار پیران

گشایش مسیر در دیواره پیران
ابتدا مختصری در مورد موقعیت و تاریخچه آبشار پیران
آبشارپیران (ریجاب) سرپل ذهاب درموقعیت جغرافیایی E455803 N342828 دراستان کرمانشاه قراردارد. آبشارپیران در نزدیکی روستای شالان و ۹ کیلومتری سرپل ذهاب دراستان کرمانشاه واقع است. این آبشار که ارتفاعات آن حدود صد متر است، از فراز صخرهای بسیار عظیم به پایین سرازیر می‌شود. درنزدیکی آبشار پیران،ویرانه‌های قصر یزدگرد قرار دارد که قدمت آن به دوران ساسانی می‏‌رسد.
آبشار بلند و زیبای پیران،که ازدل کوهها و صخره‌های اطراف سرازیر می‌شود،در زمره جاذبه‌های بسیارکم نظیر روستا قراردارد. آبشارپیراندرچهارمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست میراث طبیعی کشور قرار گرفت.
این آبشار نام خود را از روستای پیران واقع  در پایین دست خود گرفته است که در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است. ارتفاع کلی آبشار از بالای صخره ها تا پایین ترین نقطه از طبقه سوم آن حدود ۱۵۰ متر است که البته با توجه به فرسایش قسمت بالایی آبشار و ایجاد دره ای تنگ در آن قسمت، ارتفاع قسمت آبریز حدود ۱۰۰ متر است.
 برای دیدن این آبشار از دو مسیر میتوان استفاده نمود. مسیری که به پای آبشار منتهی میگردد از شمال شهر سر پل ذهاب به سمت روستای پیران رفته و با دور زدن این روستا به پارکینگی در شرق آن ختم میشود. از این نقطه تا پای آبشار هم مسافتی در حدود ۱۵۰۰ متر را باید با پای پیاده طی کرد که در حال حاضر حدود دو سوم از آن به صورت سنگفرش مناسبی بهسازی شده است. مسیر دیگر از منطقه ریجاب گذشته و در کنار روستای ژالگه به بالای صخره های مشرف بر آبشار ختم میشود. موقعیت مکانی این نقطه به گونه ایست که منظره و نمایی بسیار زیبا از آبشار را از روبروی آن به نمایش میگذارد و ابهتی خاص دارد. نکته جالب آن است که برای رفتن از بالا به پایین آبشار که فاصله مستقیم آن حدود ۲۰۰ متر است، باید حدود ۴۵ کیلومتر ماشین سواری کنید.پایین آبشار پیران، روستای پیران و دره سرسبز و بسیار زیبای پیران قرار گرفته است که سرسبزی آن از آب این آبشار که از منطقه ریجاب می آید منشأ می گیرد. باغ های آلو، انجیر، زردآلو و انار دردره پیران قرار گرفته رد آب بر دیواره های بلند ریجاب دیده می شود. (منبع: http://www.irandeserts.com)

گزارش برنامه تلاش بر روی دیواره پیران
روز دوشنبه، ۲۸ اسفند ۹۲ تیمی متشکل از آقایان عرفان آزادی، کامران محمدی، سامان ابراهیمی و پدرام نعمتی (سرپرست) به همراه خانم مریم شهسواری برای تلاش بر روی دیواره پیران عازم منطقه شد. ساعت ۴ بعد از ظهر از قروه راه افتادیم و پس از پیمودن شهرهای سنقر، بیستون، اسلام آباد غرب و کرند، در ساعت ۱۰ شب به سرپل ذهاب رسیدیم (البته در مسیر توقف زیاد داشتیم). شب را در پارکی واقع در ابتدای شهر سرپل ذهاب گذراندیم و صبح ساعت ۸.۳۰ دقیقه به سمت پیران در شمال سرپل ذهاب راه افتادیم و پس از بیست دقیقه به روستای پیران رسیدیم. از روستای پیران، جاده خاکی ناهمواری به سمت آبشار وجود دارد که کمتر از ۲کیلومتر درازا دارد و در انتهای آن، محلیبه عنوان پارکینگ در نظر گرفته شده است و ماشین را در این محل پارک نمودیم و با توجه به استقبال زیاد گردشگران، یک سرویس بهداشتی مرتب نیز در سال نود و دو در محل پارکینگ افتتاح شد.

دره مشرف به دیواره
روز شمار برنامه:
چهار شنبه (۲۸/۱۲/۹۲)
چادر را در نزدیکی پارکینگ بر روی سکویی برپا نمودیم و سپس تا پای دیواره رفتیم(از محل پارکینگ تا پای آبشار حدود ۱۵۰۰ متر پیاده روی سبک پیش رو دارید که بخشی از مسیر به شکل مناسبی سنگ فرش شده است) و پس از بررسی و همفکری مسیر صعود را انتخاب کرده و به محل چادر بازگشتیم و عصر کمی با سنگهای نزدیک چادر دست و پنجه نرم کردیم و در مورد صعود فردا برنامه ریزی نمودیم.

صعود طول اول مسیر
پنج شنبه (۲۹/۱۲/۹۲)
ساعت ۹.۳۰ دقیقه چادر را ترک کرده و پس از یک صعود ۱۲ متری از پای آبشار و سپس پیاده روی تراورسی به سمت راست و دوباره یک صعود ۵ متری و بعد پیاده روی کوتاه به پای مسیر رسیدیم. دو نفر صعود کرده و سه نفر پشتیبان در پای مسیر بودند پس از گشایش ۳۵ متر از طول اول درساعت ۵ کار را تعطیل نموده و با نصب دو حلقه فرود در بالای ابتدای مسیر، به راحتی  با یک فرود ۴۵ متری به پای آبشار رسیدیم.
جمعه (۱/۱/۹۳)
ساعت ۹.۳۰ به پای کار رسیدیم، پس از ۱۰ متر صعود به محل مناسبی برای کارگاه اول رسیدیم که البته یک حلقه فرود هم از قبل نصب شده بود (که مشخص بود که این قسمت دیواره را قبلا از بالا فرود آمده بودند). با نصب کارگاه در این قسمت، شروع به صعود طول ۲ نموده و همانطور که پیش بینی می شد بعد از صعود ۴۰ متر به حلقه فرود بعدی رسیدیم و همانجا محل مناسبی برای کارگاه دوم بود  وکارگاه دوم هم نصب گردید و با توجه به نداشتن زمان، شروع به فرود کردیم.
شنبه (۲/۲/۹۲)
در این روز پس از صعود ۲ طول، نفر سر طناب پس از صعود حدود ۱۰ متر ، ناگهان یک سنگ بزرگ از زیر دست سر طناب در رفت که خوشبختانه با توجه به محل نصب ابزار سرطناب و موقعیت حمایت چی هیچ کس آسیبی ندید ولی از آنجا که صعود با طناب دوتایی انجام می شد یکی از طنابها در زیر مسیر سنگ له شد و با توجه به استرس زیادی که در بچه ها ایجاد نموده بود در همان زمان کار را تعطیل نمودیم و به پایین فرود کرده و برای بهتر شدن روحیه ۲ ساعتی را در مسیر بسیار زیبا و روییایی دره پیران گذرانیم

طناب زرد که کاملا له شده
یک شنبه (۳/۲/۹۲)
با توجه به وضعیتی که برای یک رشته از طناب صعود ما به وجود آمد، مجبور به بریدن آن در فاصله ۷ متری از سر طناب شدیم و با شرایط موجود و نداشتن طناب صعود مناسب و اتمام زمانی که مقرر کرده بودیم با نظر جمع تصمیم به اتمام کار در این برنامه نموده و ادامه گشایش مسیر را به زمان دیگری موکول نمودیم.
صعود در این دیواره یک حس وتجربه رویای و جدید را برای ما به همراه داشت یعنی لذت صعود با وجود تمامی عناصر زیبای طبیعت به صورت یکجا که تلفیقی از تاریخ، تمدن، زیبایی آبشار، دره جنگلی بسیار زیبا، رود خانه خروشان و کوههای سبز با پوشش گیاهی غنی بود.

مسیر گشایش شده
پیوست ها
ابزار های صعود: دو حلقه طناب دوتاییگیلمونت۸.۳ میل، دو رشته طناب ۳۵ متری ۱۱ میل، فرند، ترایکم، بالنات، کیل، میخ، ۲۵ عدد درای تولینگ، دریل شارژی و ابزار های شخصی (ابزار های میانی صعود بیشتر سایز متوسط و ریز بودند)
طول اول دارای ۱۴ عدد رول و طول دوم دارای ۶ عدد رول می باشد. هر سه کارگاه فرود دارای ۲ عدد حلقه فرود است. تمامی دوطول مسیر در روز آخر کاملا پاکسازی گردید.
درجه مسیر: ما که تونستیم صعودش کنیم پس شما هم صعود می کنید
دسترسی به آب در دو قدمی چادر و به وفور
بهترین فصل صعود: ۲۰ اسفند تا ۶ فروردین
با توجه به وجود آبشار در نزدیکی مسیر وجود بیسیم در این مسیر لازم می باشد
در ایام نوروز دکه ای در محل پارکینگ برپا می شود که حتی برق را نیز در این مکان مهیا می نماید
با تشکر فراوان از آقای داوود مفاخری در تکمیل ابزارهای صعود تیم که اگر کمک ایشان نبود این برنامه برگزار نمی گردید.
پیران دارای مردمی خونگرم و مهمان نواز می باشد و از هر کمکی به شما دریغ نمی نمایند (شایعاتی که در مورد عدم امنیت این منطقه وجود دارد کاملا تکذیب می شود)
گزارش: پدرام نعمتی

تاریخ اجرای برنامه: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ الی ۳ فروردین ۱۳۹۳
شرکت کنندگان آقا: عرفان آزادی، کامران محمدی، سامان ابراهیمی، پدرام نعمتی(سرپرست)