بازدید از آبشار شوی

12 تن از اعضای  هیئت و گروه کوهنوردی قاجر از آبشار شوی در لرستان بازدید نمودند

گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…

گزارش برنامه بازدید از آبشار شوی لرستان
در مورخه ۹۳/۱/۵
راس ساعت ۷ قروه را به قصد درود ترک کردیم و پس از عبور از شهرهای همدان ، ملایر ، بروجرد ساعت ۱۱:۳۰ به محل پارگینگ ایستگاه راه آهن درود رسیدیم بعد از صرف نهار بلیط جهت ایستگاه تله زنگ تهیه شد ساعت ۱۴:۳۰ با قطار به محلی رسدسدم که راه آهن از کنار رودخانه پر آبی میگذشت و دارای مناظر بسیار زیبائی بود با توجه به اینکه قطارهای محلی علاوه بر اینکه در تمامی ایستگاه ها توقف می نموند خارج از ایستگاه نیز مسافر سوار می کردندکه این امر باعث شد که ۵/۳ ساعتی طول بکشد تا به ایستگاه تله زنگ برسیم در ساعت ۱۸ به ایستگاه رسیدیم پس از پیاده شدن و پرس جو از پاسگاه مسیر حرکت در آن سمت رود خانه بود و راه کاملا پا کوب و مشخص بود پس از عبور از پل قطار به آن سمت رودخانه رفته و در مسیر پاکوب شروع به حرکت کردیم ابتدا به یک گورستان قدیمی رسیده که از وسط آن گذشته و به راه خودمان ادامه دادیم در بعضی نقاط راه از کنار رود خانه می گذشت

مسیر تقریبا ساده و پستی بلندی کمی داشت در نزدیکی روستای شوی چادر زده و پس از صرف شام مشغول استراحت شدیم.

93/1/6
ساعت۶:۳۰ از خواب بلند شده بعد از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل ساعت ۹ شروع به حرکت کردیم قبل از اینکه از رودخانه عبور کنیم در کنار خانه عشایری چادرمان را پرپا کردیم با کوله سبک بطرف آبشار براه خود ادامه دادیم البته یکی از نوجوانان عشایر ساعتی را با ما بعنوان راهنما همراهیمان کرد که راه را اشتباه نرویم مسیرسرسبز و جنگلی از کنار جوی آبی که اهالی روستای شوی برای آبیاری باغاتشان درست کرده بودند براه خود ادامه دادیم تا به دره سنگی رسیدیم چند تا فلش نشان دهنده راه بود که زحمت ثابت گذاری با سیم بکسل و درست کردن جا پا ودست را کشیده بودند که با کمی دقت براحتی اعضای گروه که به سنگنوردی هم آشنا نبودند توانستند با حمایت بقیه بچه ها از مسیر صخره ای عبور کنند
ساعت ۱۲ به کنار آبشار زیبای شوی رسیدیم چندین گروه نیز در آنجا مشغول درست کردن نهار بودند. بعد از شستن دست و صورت و زدن دوری جهت جمع آوری چوب نهار را آماده و پس از صرف نهار مشغول عکاسی شدیم

یک نوع سمندر کمیاب نیز در کنار آبهای ساکن آبشار بود بنام سمندر امپراطور که نسل آن در حال انقراض میباشد که بازدید کنندگان از آبشار باید مواظب آنان باشند

ساعت ۱۷ از زیبائی های منحصر بفرد آبشار خداحافظی کرده و بطرف کمپ حرکت کردیم ساعت ۱۹ به کمپ رسیدیم بعد از برپائی چادر دومی و آتش مشغول درست کردن شام شدیم البته قبل از شام چند لیتری شیر بز از عشایر خونگرم آنجا تهیه کردیم تا آماده شدن شام بچه هاگرسنه نباشند بعد از صرف شام با توجه به اینکه قطار محلی ساعت ۷:۳۰ تا ۸:۳۰ از ایستگاه تله زنگ میگذرد به کیسه خوابها رفته و مشغول استراحت شدیم.
۹۳/۱/۷
ساعت ۴ از خواب بلند شدیم و پس از جمع آوری وسایل ساعت ۴:۴۵ بطرف ایستگاه حرکت کردیم و ساعت ۷:۵۰ به ایستگاه رسیده و خوشبختانه قطار نیامده بود که از فرصت استفاده کرده مشغول صرف صبحانه شدیم
 ساعت ۸:۳۰ قطار محلی آمد پس از سوار شدن بلیط بیشه تهیه شد که آن هم دارای آبشاری است که راه ماشین رو نیز دارد و بصورت توریستی است که خیلی هم در ایام تعطیلات شلوغ میشود ، در ساعت ۱۱:۳۰ به بیشه رسیدیم و جائی در کنار رود خانه که خیلی هم مساعد نبود پیدا کرده و در کنار آبشار بیشه نهار صرف شد در ساعت ۵:۳۰قرار بود قطار عادی اهواز تهران به ایستگاه بیشه برسد که بعد از نیم ساعت تاخیر قطار آمد پس از سوار شدن همگی با صحت و سلامت به دورد رسیدیم و سپس از آنجا بطرف قروه حرکت کردیم.
رعایت چند نکته جهت افرادی که قصد بازدید از آبشار شوی را دارند
۱- سعی شود قبل از حرکت با پاسگاه ایستگاه قطار تله زنگ هماهنگی شود.
۲- از راهنمایان محلی استفاده شود.
۳- وسایل در زمان استراحت شبانه داخل چادر باشد.
۴- کمپ شبمانی در کنار خانه عشایری زده شود از شبمانی در کنار آبشار پرهیز شود.
۵- اعضاء گروه به سنگنوردی ابتدائی آشنا باشند در غیر این صورت طناب جهت عبور از صخره ها و رودخانه همراه باشد.
۶- باتوجه به اینکه سمندر امپراطور از موجدات کمیاب میباشد مواظب آنان باشیم.
۷- زمان حرکت آب همراتان باشد و از آب جوشیده آبشار و رودخانه وچشمه ها استفاده شود.
گزارش: شهرام نعمتی
معرفی آبشار شوی
آبشار شِوی یا تله زنگ، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است که در رشته‌کوه‌های زاگرس و در منطقه سردشت از توابع دزفول واقع در استان خوزستان و با فاصلهٔ اندکی از استان لرستان و در بین کوههای سرتنگ شوی در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه آهن تله زنگ و در مسیر راه آهن سراسری تهران – جنوب واقع شده‌است
آبشار شوی که در دره ای بین کوه چهل و یک و سالن کوه قرار دارد، دارای طبیعتی سبز و زیبا در فصل بهار میباشد و بهترین زمان بازدید از این آبشار در اوایل فصل بهار و خصوصا ماه فروردین میباشد که هوا نسبتا خنک میباشد و هوای بهاری طراوات و سرسبزی بیشتری به ابن منطقه بخشیده است
شوی در زبان لری بختیاری به معنای لطافت است و اغلب ساکنان اطراف این آبشار از قوم لر و تیره بختیاری هستند.
آبشار شوی، پس از بیرون آمدن غار، از گردنه‌ای بلند به پایین سرازیر می‌شود. ارتفاع آبشار ۱۰۰ متر و عرض آن ۴۰ متر است. آب آن پس ازعبور از کوه‌ها و دره‌ها، به رود دز و نهایتا به دریاچه سددز اندیمشک در استان خوزستان می‌ریزد
پوشش گیاهی اطراف این آبشار، تشکیل شده از درختانی مانند بید، انجیر، مو، زبان‌گنجشگ، افرا، کیکم و بلوط است. در زیر آبشار و بر روی دیواره‌های آن گیاه سیاه وشان و سایر گیاهان آب دوست روییده‌است. در نزدیکی این آبشار، آبشار بزرگ دیگری وجود دارد که گاه از آن به آبشار دوم شوی یاد می‌شود.
سالیانه صدها نفر از میهمانان ایرانی وجهانگردان خارجی در فصل بهار به دزفول آمده و به دیدن این آبشار می‌روند.برای رسیدن به آبشار شوی دومسیر وجود دارد.
مسیریکم از سمت منطقه شیهون دزفول و پیرچل است.که ۹۱کیلومتر است.
مسیر دوم از طریق ایستگاه راه‌آهن تله زنگ می‌باشد.
مسیریکم با خودرو از دزفول به سمت منطقه شهیون و در ادامه روستای بیشه بزان و بازارگاه و سپس بعد از گذر از پیرچل (حدود ۶کیلومتر)به یک ابادی کوچک رسیده که وسایل نقلیه را پارک کرده و پس از آن با یکی دو ساعت کوهنوردی ساده‌ای که مسیری بسیار خوش منظره دارد با گذر از یک آبشار کوچک و زیبا به آبشار بزرگ شوی خواهید رسید
با توجه به نزدیکی موقعیت جغرافیایی آبشار به محدوده استان لرستان،گاهی این آبشار را در لیست آبشار های استان لرستان قرار می دهند.این در حالی است که به استناد نقشه‌های موجود در کتب گیتاشناسی، نقشه‌های تقسیمات کشوری،  مختصات جغرافیایی آبشار شوی در محدوده استان خوزستان و شهرستان دزفول می باشد
منبع: ویکی پدیا
معرفی آبشار بیشه
آبشار بیشه یکی از آبشارهای استان لرستان است. این آبشار در دل کوههای زاگرس در شهرستان دورود قرار گرفته‌است و فاصله آن تا شهر دورود ۲۳ کیلومتر است. این آبشار در کنار راه آهن تهران – جنوب و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته‌است. برخی به اشتباه این آبشار را جزو محدوده شهرستان خرم آباد ذکر کرده‌اند
این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از آبشارهای زیبای ایران است. ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار می‌باشد و عرض تاج آبشار ۲۰ متر می‌باشد در بالای آبشار، روبروی ایستگاه چشمه‌های پر آب متعددی دیده می‌شود که پس از گذشتن از ایستگاه قطار آبشار بیشه را تشکیل می‌دهند.
به علت هم جواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل‌های پهناور بلوط، روستای بیشه و چشم‌انداز ایستگاه راه آهن بیشه می‌توان آن را یک منطقه گردشگری مناسب دانست
آبشار بیشه در روستایی به همین نام قرار دارد. مردم روستای بیشه بیشتر از طوایف گراوند و سالاروند تشکیل می شوند. مردم این روستا به زبان لری بختیاری صحبت می‌کنند.
مسیر دسترسی
راه این آبشار از طریق راه آهن تهران – جنوب و از کنار شهرستان دورود می گذرد. تا بیشه با قطار در حدود ۳۰ دقیقه می‌باشد.
منبع: ویکی پدیا

شرکت کنندگان آقا: عیسی یارعلی، شهرام نعمی، پدرام نعمتی، مازیار نعمتی، امید نعمتی، همایون نعمتی سرپرست
شرکت کنندگان خانم: عفت مرادی، منیژه مرادی، شعله اکبری، زهرا یارعلی، مریم شهسواری، نسرین رسولی