پیمایش غار دودزا (زرین غار)

۴ نفر از غارنوردان هیئت و گروه قاجر روز جمعه ۸ شهریور غار دودزا( زرین غار) در استان زنجان را پیمایش نمودند

در این پیمایش اسراء مفاخری جوانترین غارنورد استان کردستان نیز حضور فعال داشتند.
گزارش برنامه در ادامه مطلب……
اسراء در کنار دریاچه داخل غار
اسراء

گزارش برنامه…..
ساعت ۶:۲۰ روز جمعه تیم ۴ نفره ما با ماشین شخصی از قروه به قصد پیمایش غار دودزا یا زرین غار در استان زنجان حرکت کرد
پس از عبور از صالح آباد ابتدا به سمت گل تپه رفته و سپس وارد جاده غار علیصدر شدیم.
 از روستاهای سراب، گل تپه، علیصدر و شیرین سو در مسیر جاده قیدار قرار گرفتیم.  پس از روستای آق بلاغ و عبور از یک گردنه کوتاه ساعت ۸:۳۰ به نزدیکی دهانه غار رسیده و بعد از تعویض لباسها به سمت غار حرکت کردیم.

حدود ۲۰۰ متر بعد از این گردنه، جاده ای خاکی در سمت چپ وجود دارد که با ورود به آن و پیمودن حدود دویست متر به تپه کوچکی می رسیم که دهانه غار دودزا در بالای آن قرار دارد.
دهانه غار
 ساعت۹:۲۰ همگی وارد غار شدیم. تا نیمه های غار هیچ اثری از آب و حتی رطوبت متداول غارها نیست. در واقع غار دودزا در قسمت های نخست، تا حد قابل توجهی خشک می باشد. در هیچ یک از قسمتهای غار اثری از خفاش ها یا سایر جانداران به چشم نمی خورد. این غار نتیجه ایجاد گسلی عمیق بوده که تا عمق ۱۵۴ متری زمین پیش رفته است.

همه قسمتهای مسیر شیب تندی دارد در برخی قسمتها فضاهای عمودی ایجاد شده که از اغلب آنها می توان به صورت طبیعی عبور کرد اما ما جهت اطمینان در دو قسمت از طناب استفاده کردیم  در میانه غار چاهی به عمق حدود  8 متر هست که به چاه محسن معروف است. یک رول آنجا هست و ما از آن و سنگهای اطراف کارگاهی درست کردیم. دهانه این چاه خیلی تنگ می باشد.
اسراء در حال خروج از چاه محسن
  کف بیشتر قسمتهای غار خاکی و بدلیل شیب تند در بیشتر نقاط باید با احتیاط حرکت کرد. بعد از گذر از چندین دهلیز ت
.تالاری بزرگ (تلار اشک)رسیدیم که دریاچه ای زیبا در آن وجود دارد
 پس از گرفتن چند عکس و خوردن مقداری تنقلات به بالای دریاچه رفتیم هر کدام از قسمتها زیبای خاص خود را داشت
ساعت ۱۴:۳۰ تصمیم به بازگشت و خداحافظی با این غار زیبا را گرفتیم و ساعت ۱۷:۳۰ به بیرون غار رسیده و پس از تعویض لباس، همگی در نهایت سلامت به سمت قروه حرکت کردیم.
گزارش از: لیلا صالحی
معرفی غار دودزا یا زرینه
غار دودزا (زرینه) در مرز بین استان همدان وزنجان قرار دارد.که البته در تقسیمات جغرافیایی جزو استان زنجان محسوب می شود. نزدیک ترین روستاها به این غار  زرین آباد (استان زنجان) و روستای آق بلاغ (استان همدان) است .
فاصله این غار تا همدان حدود۱۳۵ کیلومتر است….
مختصات و مشخصات :
N 35 39 30.2
E 48 26 50.2
ارتفاع دهانه از سطح دریا : ۲۰۱۱ متر
طول غار : ۴۰۶ متر
عمق غار : ۱۵۴ متر
 این غار در ۲۲ اکتبر سال ۲۰۰۷ (مهر ماه ۱۳۸۵) توسط سیمون بروکس (از انگلستان) و تیم همراه وی نقشه برداری گردید.
طول غار ۴۰۶ متر تا انتهای دریاچهٔ دوم بررسی شده است و دریاچهٔ دیگر احتمالا۲۰۰ متر طول دارد ولی بررسی نشده است. عمق غار ۱۵۴ متراست. غار براثرفروریختن صخره های بزرگ از قسمت بالا، درست شده. صخره ها از روی شیب زیاد به پائین غلتیده و در نهایت در سطح افقی – سطح دریاچه – متوقف شده اند
غار دودزا در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۷ توسط افراد زیر مورد بررسی قرارگرفت
OCC/BCA (UK) سایمن بروکس
DAV(Germany)شری غازی
یوسف نجائی کلوپ سینا – همدان -ایران
جواد گیاه شناس- دانشگاه آزاد همدان
وجه تسمیه غار
نام دودزا به این دلیل بر این غار نهاده شده که برخی مواقع بخار مشخصی از دهانه غار خارج می گردد. دمای این غار حدود ۱۲ درجه بوده و بخار آبی که از دهانه آن متصاعد می شود موجب این نامگذاری شده است. در روزهای سرد و هنگام قرار گرفتن در مقابل دهانه غار، نسیم گرمی را احساس خواهید کرد که نشان از دمای بالای این غار دارد.

تاریخ اجرای برنامه: جمعه ۸ شهریور ۱۳۹۲
شرکت کنندگان آقا: رامین سنگین آبادی، داوود مفاخری(سرپرست)