اخبار ناگوار از هیمالیا
در حالی چندین صعود موفق از کانچن جونگا گزارش شده بود اما وضعیت چند تن از صعود کنندگان بحرانی ست و نیازمند کمک هستند. رضا شهلایی، کوه نورد خوب کشورمان که در بین صعود کنندگان قرار دارد در حال بازگشت به کمپ های پایین تر بوده و طبق تماس گرفته شده با این کوه نورد خوبمان ایشان نیز به وقوع حادثه و جان باختن چند تن از همنوردان خود اشاره کرده اند.
امروز نیز سایت اکس وب در گزارشی با اشاره به وضعیت بحرانی چند تن از کوه نوردان حاضر در کانچن جونگا اشاره ای نیز به حادثه منجر به مرگ در اورست داشته است.
طبق این گزارش دو کوه نورد مجارستانی زولت اروس (Zsolt Eross) و پیتر کیس (Peter Kiss) بعد از ۲۴ ساعت کوه نوردی حدود ساعت ۱۸ به وقت محلی نپال به قله ۸،۵۸۶ متری کانچن جونگا رسیدند اما با تماس گرفته شده در ساعت ۲ بامداد از سوی زولت، او خبر از ضعف شدید خود داده و گفته که توانسته فقط ۶۰ الی ۱۰۰ متر فرود آید. پیتر نیز در این فرود همراه او بوده و آن دو مجبور شدند شب سرد و سختی را در ارتفاع ۸،۳۰۰ متری سپری کنند. فردای آن روز زولت از بهبودی نسبی خود خبر داده است. با این حال وضعیت این دو کوه نورد کاملا مشخص نیست و احتمالا خود را به کمپ ۴ رسانده اند. همنوردان این دو کوه نورد مجارستانی دو شرپا را جهت کمک به آنها به ارتفاعات بالاتر اعزام کرده اند.
لازم به ذکر می باشد که زولت اروس با یک پای مصنوعی اقدام به صعود کرده است. او در حادثه ای که در بخش “سوپرمن های کوهستان” در این وبلاگ نیز درج شده است، پای راست خود را از زیر زانو از دست داده است.
اما در همان حال گزارش رسیده از کانچن جونگا حاکی از جان باختن یک کوه نورد کره ای و یک شرپا در کمپ ۲ می باشد. این حادثه به دلیل وقوع بهمن در موقعیت کمپ ۲ اتفاق افتاده است. از وضعیت تیم ایتالیایی خبری به دست نرسیده اما اسکار کادیاک (Oscar Cadiach) از کاتالونیا و کارلوس سوریا (Carlos Soria) از اسپانیا به ترتیب به کمپ ۳ و کمپ ۱ رسیده اند.
خبرهای رسیده از اورست نیز زیاد خوشایند نیستند. در کنار ده ها صعود موفق چند روز پیش به اورست دو خبر ناگوار نیز حاکی از جان باختن دو کوه نورد کره ای و بنگلادشی در این کوهستان می باشد. طبق این گزارش سئو سانگ هو (Seo Sung-Ho) از کره جنوبی و محمد حسین از بنگلادش بعد از صعود موفق خود و در هنگام بازگشت دچار حادثه شده و متاسفانه جان خود را از دست داده اند. سئو هانگ  هو با این صعود به دوازدهمین صعود بالای هشت هزار متری خود دست یافته بود و تنها دو صعود به قلل K2 و برودپیک را در پیش روی خود داشت. این کوه نورد کره ای عضو اکسپدیشن “از ارتفاع صفر تا ارتفاع ۸،۸۴۸ متری” بود. او صعود خود را به اورست از سطح دریا و از خلیج بنگال شروع کرده بود و بعد از کایاک خلیج و رکاب زدن بخشی از مسافت با ترکینگ خود را به بیس کمپ اورست رسانده بود ولی متاسفانه در اثر یک سقوط مرگبار در بازگشت از قله (بدون استفاده از اکسیژن مکمل) جان خود را از دست داد.
منبع خبر: http://www.explorersweb.com/everest_k2/news.php?url=situation-critical-on-kangchenjunga-bad-_136916136
 با تشکر از وبلاگ کانون کوهنوردان سولدوز
kangchenjunga

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *