خط الراس میخ رستم تاقله بدر به مناسبت سوم خردادآزاد سازی خرمشهر

روز پنجشنبه ۴ خرداد، ۲ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه اول ۱۳۹۱ خط الراس میخ رستم تاقله بدر را به مناسبت سوم خردادآزاد سازی خرمشهر پیمایش نمودند.

گزارش را در ادامه مطلب بخوانید…
قله یوسف سیاه

گزارش برنامه خط الراس میخ رستم تاقله بدر به مناسبت سوم خردادآزاد سازی خرمشهر
روز پنجشنبه ۴ خرداد راس ساعت ۵ بامداد توسط وانت آقای اردلان به نزدیکی میخ رستم( یک سنگ حدود ۵/۱ متری و عرض ۶۰-۵۰ سانتیمتری ایستاده که در حد فاصل روستاهای میمنت آباد و زرینه برروی یال یا گردنه این دو روستا قرار دارد که افراد سودجو که دنبال زیرخاکی بودن آنجا را حفاری کردن و چند سالی است آنرا تخریب کرده اند) حرکت نمودیم و راس ساعت ۵:۴۵ دقیقه با خداحافظی آقای اردلان برنامه را شروع کردیم.
 باتوجه به آلوده بودن هوا و غباری که سوغات کشور عراق در چند سال اخیر است و باد شدید که  منطقه را فرا گرفته بود، مجبور به زدن ماسکهای یکبار مصرف و تنفس از طریق بینی شدیم.
 جاده جیبب رو تا ارتفاع ۱۹۷۹ متر میخ رستم ادامه دارد سپس از  طریق یالی که  به طرف اولین قله یعنی شعبانه کچل(به نقل از اهالی چوپانی در این ارتفاعات مشغول چرای گوسفندانش بود و ادای مالکیت این منطقه را داشته)به راه خود ادامه دادیم. در مسیر چندین قله کوچکتر  را صعود کردیم که  نام مشخصی ندارند.
در فاصله صد متری قله، مسیر صخره ا ی شروع شد که با دست به سنگ آن را صعود نمودیم البته وقتی کوله بزرگ باشد هنگام فرود آزاد برای جلوگیری از سقوط با احتیاط باید عمل کرد مسیر طوری است تا زیر قله بدر ۶۰% آن دست به سنگ می باشد که ما مسیرهای ساده را انتخاب کردیم.
 ساعت ۹:۶دقیقه  قله صخره ای شعبانه کچل با ارتفاع ۲۸۹۵ متری را صعود کردیم. باد سردی می وزید که مجبور به اضافه کردن لباس شدیم.
 پس از عبور از سوزنی های ضلع جنوب غربی قله در چند صدمتریمان چند بزکوهی به آرامی مشغول عبور از کنار صخرها بودند که نظر هر بینده را به خود جلب می کرد که امیدوارم با کنترل جدی تر این حیاط وحش همه افراد بتوانند شاهد  آنها و زیبائیهایشان باشند.
ساعت ۱۱:۲۸ دقیقه قله شعبانه قده با ارتفاع ۲۹۰۰ متر را صعود نمودیم که صخرهایش کمتر از مسیر شعبانه کچل می باشد.
آنجا خاطرات صعود زمستانی سال ۱۳۸۰ که شب را با سامان عزیز و تنی چند از دوستان در قله چادر زدیم، برایم تداعی شد. لحظاتی مات و مبهود به جای چادر خیره شده بودم،
از هر ۱ الی ۲ ساعت استراحت کوتاهی می کردیم، آب و تنقلات می خوردیم سپس ادامه مسیر می دادیم.
بطرف گرده یوسف سیاه به راه افتادیم قله ای با دیواره تقریبا ۲۰۰ متریش که نظر هر سنگنوردی را به خود جلب می کند البته دو مسیر در اواسط و اواخر ده هشتاد بر روی آن باز شده(بعلت پناهگاه حیات وحش کمتر در این منطقه فعالیت انجام می گیرد) است. ساعت ۱۳:۱۳ دقیقه قله یوسف سیاه نیز با ارتفاع ۲۹۱۰ متری را  صعود کردیم.
نهار را در کنار تکه برفی صرف نمودیم و بعد از استراحت نیم ساعته ای به مسیر ادامه داده تا به تنورهای زیبای خرسه ریه رسیدیم آن  قله را نیز  با ارتفاع۲۹۱۶ متری در ساعت ۱۶ صعود کردیم سپس بطرف گرده غربی پریشان کوچک رفتیم بعد از رد کردن آن در ساعت ۱۷:۲۵ دقیقه بعلت غلیظ شدن گرد غبار بطرف پناهگاه پریشان پائین آمدیم سپس راهی قروه شدیم و ساعت ۲۰  به قروه رسیدیم.

گزارشگر: شهرام نعمتی

تاریخ اجرای برنامه: ۴ خرداد ۱۳۹۱
شرکت کنندگان آقا: سیامک جعفری ، شهرام نعمتی (سرپرست)