صعود دو مسیر بر روی دیواره بیستون

دو مسیر «کام اژدها (قرارگاه)» و «سرشکن» از مسیرهای گشایش شده دیواره بیستون، در قالب دو تیم مشترک توسط سه نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر و سه نفر از سنگنوردان صحنه (کرمانشاه) صعود شد.
گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…

ابتدای مسیر کام اژدها(قرارگاه)

مسیر کام اژدها و مسیر قاجر

گزارش صعود مسیر کام اژدها(قرارگاه) بر روی دیواره بیستون
طبق برنامه زمانبندی شده شش ماهه دوم هیئت و گروه کوهنوردی قاجر، قرار بود، برنامه صعود بر مسیرهای گشایش شده بیستون، مورخ ۱۳۹۰/۸/۱۹ اجرا شود اما به دلیل همزمان بودن با برنامه ای دیگر به تعویق افتاد. تا اینکه این هفته فرصتی دست داد تا این برنامه را اجرا کنیم.
ابتدا چهار نفر از اعضای هیئت و گروه  اعلام آمادگی نمودند اما برای یکی از افراد( محمد ظاهری) مشکلی پیش آمد که نتوانست تیم را همراهی کنددر نتیجه سه نفری  توسط یک دستکاه ماشین شخصی ساعت ۱۵:۲۰ قروه را به سمت بیستون ترک نمودیم.
بعد از حدود یک ساعت و نیم به کافه آقای شیرزادی رسیده  و یک اتاق گرفتیم. خانم ژیلا عزیزی که از همنوردان اهل صحنه کرمانشاه است و صعودهای را با تیم ما داشتند، در کافه شیرزادی به ما پیوست.
ابتدا برنامه این بود که با داود مفاخری مسیر کام اژدها(قرارگاه) را صعود کنیم و خانم صالحی به همراه خانم عزیزی و آقای ظاهری تیم پشتیبانی باشند و ضمنا به تمرین سنگنوردی بر روی مسیر های کوتاه نیز بپردازند اما با نیامدن آقای ظاهری برنامه تا حدودی تغییر کرد.
  آقای میلاد شیرزادی که اهل بیستون و از دوستان ما می باشد، قرار شد فرداسه نفری با هم مسیر را صعود کنیم  و خانمها پایین بمانند و تیم را پشتیبانی کنند.
شب هوا خیلی سرد بود. شام را خوردیم  و در باره برنامه فردا  صحبت کردیم سپس وسایل صعود را آماده کرده و کوله ها را بسته و خوابیدیم.
  صبح ساعت  6:30بیدار شده و پس از صرف صبحانه، ساعت ۷:۴۰ همگی به طرف مسیر قرارگاه حرکت کردیم. خانم ها هم تا پای مسیر با ما آمدند و پس از خداحافظی از آنها ساعت ۸:۱۰ صعود خود را شروع کردیم.

ابتدای مسیر کام اژدها(قرارگاه)

حدود ۸۰متر اول را بدون طناب بالا رفتیم. مسیر در سمت راست گرده با علامت فلش زرد شروع می شد.به جایی رسیدیم که پلاک مسیر در بالای سرمان دیده می شد.در سمت چپ یک رول زده شده بود و مسیر ادامه داشت و در سمت راست و زیر پلاک مسیر دوم بود ما مسیر دوم را ادامه دادیم . کل مسیر ساده و در بعضی طول ها رل زده شده بود تا پله اول کارگاهها خیلی مشخص نبوده و بعضی کارگاهها را باید ایجاد می کردیم.ساعت  13:45 به پله اول رسیدیم. هوا کمی سرد بود و باد می وزید. در طول مسیر برای احتیاط بیشتر می بایست برای حمایت میانی بیشتر ابزار گزاری می شد. از پله اول به بالا کارگاهها خوب و آماده برای فرود است.

ساعت ۱۷:۴۰ به جانپناه رسیدیم. . هوا خیلی سرد بود. فاصله بین تخته های کف جانپناه خوب پوشیده نشده بود و همین باعث سرمای بیشتر می شد . اگر فرصتی دست دهد با دوستان فوم برای کف جانپناه خواهیم برد.شیشه سمت راست جانپناه هم شکسته بود که توسط گونی پوشانده شده بود. مساحت داخل جانپناه حدود ۵ مترمربع بود. همراه خودمان کیسه خواب ،چراغ گاز و ۷ لیترآب و لباس گرم برده بودیم ،شام کتلت و کنسرو داشتیم. از جانپناه می شد تا قله رفت اما به دلیل کمبود وقت ادامه ندادیم.

صبح ساعت ۶:۳۰ بیدار شده ،صبحانه را خورده و ساعت ۸:۵۰ فرود را شروع کردیم. ساعت ۱۱  به پله اول رسیدیم که از پله اول می توان از مسیر های دیگر که کارگاه فرود آنها مناسب است، فرود کرد و یا از مسیر پاکوب پایین رفت که ما مسیر کوهپیمایی را دنبال کردیم تا به قسمت فرود رسیدیم قبل از کارگاه فرود حدود ۳۰ متر دست به سنگ است تا بتوان به کارگاه رسید. از کارگاه تا کف ۶۵ متر می باشد که به صورت مورب و مایل به راست باید فرود نمود اگر طناب ۵۰ متری داشته باشید تا سکو رفته و از آنجا می شود از مسیر دست به سنگ که ساده هم هست، به پایین رفت البته یک میخ همراه حلقه فرود هم وجود دارد که از آنجا هم تا کف ۱۵ متر است و پس از آن مسیر توسط سنگچین مشخص شده و تا پایین ادامه دارد.ناگفته نماند که مسیر«سنگ لق» را می توان هم فرود و هم دست به سنگ رفت.
ساعت  14 به کافه آقای شیرزادی رسیدیم. تیم پشتیبانی سوپ خوشمزه ای را آماده کرده بودند، که در آن شرایط انرژی مضاعف می بخشید.
پس از صرف نهار، وسایل را جمع کرده و راهی قروه شدیم و خانم عزیزی هم به صحنه برگشت.

گزارش صعود بر روی دیواره سرشکن
تیم پشتیبانی (ژیلاعزیزی و لیلا صالحی) که در پایین مانده بودند با آقای ارسلان محمودی که از مربیان سنگنوردی صحنه می باشد، تماس گرفتند و قرار شد ایشان به بیستون بیایند تا که مسیری را با هم صعود کنند. ارسلان به همراه آقای محمد گلچهره ساعت ۱۰:۴۰ به کافه شیرزادی آمدند و پس از جمع کردن وسایل صعود، به مسیر سرشکن رفتند.
این مسیر مقابل کافه شیرزادی و قبل از مسیر فرهاد تراش می باشد. از کافه تا آنجا ۱۰ دقیقه راه است.

دیواره مسیر سرشکن

حدود ۵۰ متر را دست به سنگ و بدون طناب رفتندسپس به دیواره ای رسیدند که رول کوبی شده بود. ارسلان سرطناب رفت و کارگاه رابست تا بقیه اعضا صعود کنند . دو طول طناب را صعود کرده بودند که با ارسلان تماس گرفتند و خبر دادند که کاری پیش آمده و باید به صحنه برگردد. آنها نیز مسیر را فرود کرده و ساعت ۱۳:۳۰ به کافه رسیدند. ارسلان و محمد به صحنه رفتند و بانوان نیز به اتاق کنار کافه رفتند و پس از صرف نهار و استراحت کوتاهی ابتدا به محوطه تاریخی بیستون رفته و قسمتهای تاریخی را بازدید نمودند، سپس روی مسیرهای کوتاه تمرین سنگنوردی کردند.

مسیر سرشکن

آنها عصر به اتاق خود برگشتند و شام را صرف نموده و فردا ساعت ۷ بیدار شدند و پس از صرف صبحانه، دوباره روی سنگهای کوتاه تمرین کردند، سپس به اتاق برگشتند و نهار را آماده کرده و منتظر اعضای تیم شدند که داشتند از مسیر قرارگاه فرود می کردند. ناگفته نماند تیم در طول این دو روز با پشتیبانی توسط موبایل در تماس بودند.

پی نوشت: یک جفت بیسیم همراه خود برده بودیم اما شارژش خالی شده بود و جز چند جمله کوتاه استفاده دیگری برایمان نداشت. وسایل که برده بودیم: ۳عددکیل۲عدد تراکم۶عدد فرند و ۱۰عدد اسلینگ کوتاه و بلند و ۵عدد میخ و ۲ عدد چکش  و ۲ عدد کیل کش ۲ رشته طناب ۵۰ متری بود.

گزارشگر: رحمان مرادیانی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۷ و ۱۸ آذر ماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: داوود مفاخری، میلاد شیرزادی، ارسلان محمودی، محمد گلچهره، رحمان مرادیانی(سرپرست)