پیمایش غار درویش خاکی

3 نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر مورخه ۲۱ مهرماه ۱۳۹۰ همراه ۲ نفر از اعضای تیم غارنوردان استان کردستان، غار درویش خاکی در بیجار را پیمایش نمودند. محمد مهدی پناه به عنوان راهنما، تیم را همراهی نمود.
گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید….

دهانه غار

گزارش پیمایش غار درویش خاکی در بیجار
طبق زمانبندی شش ماهه دوم هیئت و گروه قاجر قروه، ساعت ۱۴:۳۵  روز پنج شنبه ۲۱ مهرماه ۳ نفر از اعضای هیئت و گروه از قروه با یک دستگاه پیکان به سمت بیجار حرکت نمودیم.
از بیجار به سمت جاده سنندج – بیجار رفته و پس از عبور از روستای قبا سرخ ساعت ۱۹ به روستای نجف آباد در ۳۰ کیلومتری بیجار رسیدیم.
با هماهنگی قبلی که با محمد مهدی پناه از غارنودان سنندج توسط سرپرست انجام شده بود، ایشان به همراه میدیا هاشمی در روستای نجف آباد منتظر ما بودند.
به پیشنهاد محمد مهدی پناه ماشین ما را در حیاط جمعیت هلال احمر نجف آباد گذاشتیم و همگی با ماشین پاترول محمد مهدی پناه به سمت غار حرکت کردیم.
ابتدا حدود یک کیلومتر از روستای نجف آباد به سمت بیجار برگشتیم و از آنجا وارد جاده خاکی روستای درویش خاکی شدیم. روستای درویش خاکی با جاده اصلی سنندج – بیجار حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. قبل از رسیدن به روستا به طرف یک جاده فرعی کوهستانی پیچیدیم. به علت تاریکی هوا مدتی به دنبال مسیر غار که واقعا دور افتاده است، گشتیم. ماشین را بالای تپه مشرف به غار گذاشته و به سمت دره حرکت کردیم. غار در دره ای زیر یک تکه سنگ واقع شده است که اصلا قابل رویت نبود و بدون راهنما پیدا کردن آن مخصوصا در شب بسیار سخت است.
ساعت ۲۱ به دهانه غار رسیده و پس از آماده نمودن وسایل ساعت ۲۱:۳۰ وارد غار شدیم.
بیشتر مسیر غار باریک و تنگ بود و پس ۱۵ دقیقه به اولین چاه که حدود ۳ متر بود، رسیدیم. آنجا کارگاه زده و فرود نمودیم. اگر چه این چاه کوتاه بود و می توان بصورت طبیعی هم فرود نمود اما به علت داشتن یک کلاهک ما کارگاه زدیم.  پس از پیمودن  10 متر به چاه دوم که حدود ۱۷ متر رسیدیم. پس از فرود از این چاه وارد یک محوطه شدیم(این چاه را نیز می توان به صورت طبیعی فرود و صعود نمود) یک شمع روشن کرده و وسایل فنی را همانجا گذاشتیم چون دیگر در طول مسیر چاه نبود. چند مسیر آنجا وجود داشت به پیشنهاد راهنما قرار شد یکی یکی آنها را پیمایش کنیم. مسیر اولی خیلی تنگ بود و فقط بصورت سینه خیز می شد از آن عبور کرد. بیشتر مسیر را خمیده و سینه خیز رفتیم. چندین شاخه را بازدید نموده و دوباره به جایی که شمع گذاشته بودیم، آمدیم، آنجا مقداری تنقلات و چایی خورده سپس آماده برگشت شدیم. مسیر چاه دوم  را بوسیله یومار بالا رفته گارگاه را جمع کرده و به چاه بعدی رسیدیم آنجا را هم بعضی بصورت طبیعی و برخی با یومار بالا آمدند و پس از جمع نمودن کارگاه به راه افتادیم و ساعت ۰۰:۳۰ بامداد به بیرون غار رسیدیم. به سمت ماشین رفتیم و پس از جابجا نمودن وسایل ساعت ۱ صبح ۲۲مهر ماه  به طرف هلال احمر نجف آباد حرکت کردیم. ساعت ۱:۳۰ آنجا رسیدیم که با استقبال گرم اعضای هلال احمر مواجه شدیم که نهایت تشکر را از آنها داریم. همانجا با محمد مهدی پناه و میدیا هاشمی خداحافظی کردیم . آنها به سنندج و ما راهی قروه شدیم. ساعت ۴:۱۵ صبح در نهایت سلامت و با اجرای یک برنامه خوب به قروه رسیدیم.
از زحمات خالصانه محمد مهدی پناه نهایت تشکر را داریم که با همکاری و محبت بیدریغ خود ما را در در این سفر همراهی نمود.

گزارشگر: رحمان مرادیانی

چاه دوم

چاه اول

تاریخ اجرای برنامه: ۲۱ مهرماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: محمد مهدی پناه(راهنما از سنندج) سید میدیا سید هاشمی(عکاس از سنندج) – رحمان مرادیانی (سرپرست از قروه )