صعود به قله ۴۲۵۰ متری شاه البرز

علی الیاسی و نبی شفیعی از اعضای هیئت و گروه قاجر به همراهی ۲ نفر از کوهنوردان اهل تهران در تاریخ ۱۵ مهر ماه موفق به فتح قله ۴۲۵۰ متری شاه البرز در منطقه طالقان شدند.
گزارش برنامه را در ادامه مطلب بخوانید…

معرفی کوه شاه البرز
قله شاه البرز با ارتفاع ۴۲۵۰ متر در البرز غربی واقع شده و این رشته کوه مرز طبیعی استان های تهران و قزوین را تشکیل می دهد. دامنه جنوبی آن به دره طالقان از استان تهران و دامنه شمالی آن به دره الموت از استان قزوین مشرف است  این کوه از مرتفع ترین قلل طالقان و در قسمت شمال آن واقع است. یالهای موازی شمالی جنوبی و دیواره های ریزشی شمالی از جمله ویژگیهای کوه شناسی آن به شمار میرود. وجود یخچالهای بزرگ در دامنه شمالی قله و همچنین برکه های کوچک آبگیر در بالای خط الرأس های شرقی غربی در منطقه ای بنام گردنه شیر بشم محل اتصال شاخه فرعی جناح جنوب شرقی رشته تخت سلیمان است و شاه البرز و سات را به آن ملحق می سازد. در شمال آن هشت یخچال مهم به مساحت ۲۶۰۰۰۰متر مربع می باشد ارتفاعات خط الراس طالقان را می توان از خشچال در منطقه الموت شروع کرد و سپس به زیورچال، سیاه کول و مادیان کول که حدود ۱۵۰ متر کمتر از شاه البرز ارتفاع دارند رسید و سپس شاه البرز به موازات سیلان (۴۲۵۰) که در الموت واقع است و بعد قله سات ۴۰۰۰ متر در شرق شاه البرز از طریق روستای گزینان و گردنه تنورکان صعود کرد.
در شرق سات رمضان دره، قله ی کلوان ۴۰۸۰متر و سپس میش چال ۴۲۰۰ متر گردنه هزارچم و قله گردون کوه ۴۳۳۸ متر قرار داند. طالقان از طریق رشته کوههای تخت سلیمان یعنی قلل ستاره ۴۳۵۰ متر، گردونکوه ۴۴۰۰ متر، لشگرک بزرگ ۴۲۵۰ متر و لشگرک ۴۱۸۰ متر با مازندران یعنی کلاردشت و تنکابن هم مرز است. دو قله مرتفع و بسیار زیبای آلاله سر ۴۰۵۰ متر و ماسه چال و زرین کوه ۴۲۰۰ متر در منتهی الیه شمال شرقی طالقان قرار دارند. همچنین درفک، کهار، ناز، ارژنگ هم بر فراز شاه البرز قابل مشاهده است. آبشاران متعدد و چشمه ساران زلال و پوشش گیاهی غنی و چشمه ساران زلال و آبشاران متعدد آن، زیبایی کم نظیری به این قله داده است. قله ای که در عین حال سفره پرباری برای دامداران منطقه و مأمنی گشاده دست برای حیات وحش منطقه است.

گزارش صعود به قله ۴۲۵۰متری شاه البرز
 13 مهرماه ۱۳۹۰
طبق قرار قبلی و با هماهنگی های لازم جهت صعود به قله شاه البرز در طالقان ساعت ۱۳ از قروه به سمت همدان حرکت کردیم.  از آنجا به تهران رفته و ساعت ۲۰ به تهران  رسیدیم. آنجا اسماعیل وطن نژاد یکی از کوهنوردان اهل تهران به عنوان راهنما و مجتبی الیاسی به عنوان سرپرست تیم با ما همراه شدند. بعد از جمع کردن کوله ها، ساعت ۲۴ راهی طالقان شدیم. ساعت ۳ به روستای حسنجون که در ۵ کیلومتری شهرک منطقه طالقان . در ارتفاع ۲۰۰۰متری واقع شده، رسیدیم. ساعت ۴ به راه افتادیم و ساعت ۷ به باغهایی گردویی  که در زیر چشمه «دوران» رسیدیم و همانجا صبحانه را صرف کردیم  سپس بعد از استراحت کوتاهی به راه خود ادامه دادیم. در بین راه به چند چشمه رسیدیم که آب گوارایی را داشت.

ساعت ۱۳ به گوسفندسرای دوم که زیر کوه اورنج واقع شده رسیده و ناهار را آنجا صرف نمودیم. سپس همانجا  چادر را برپا نمودیم و مقداری تنقلات و آب برداشته و با کوله های حمله، ساعت ۳ بعد از ظهر به سمت قله حرکت کردیم. پس از عبور از یالهای متعدی، هوا کم کم رو به سردی می نهاد. قله کوههای تخت سلیمان و علم کوه از دور نمایان بود. تا اینکه در هوایی کاملا سرد، ساعت ۱۹:۳۰ موفق به فتح قله ۴۲۵۰ متری شاه البرز شدیم. بعداز گرفتن فیلم کوتاهی به سمت چادرها به راه افتادیم. ساعت ۲۱:۳۰ به محل کمپ رسیدیم.
جمعه ۱۵ مهر ماه

ساعت ۷:۳۰ از خواب بیدار شدیم و پس از صرف صبحانه به سمت پایین حرکت کردیم. ساعت ۱۳ در بین باغهای  حسنجون ناهار را صرف نموده و پس از استراحت کوتاهی به راه افتاده  و ساعت۱۷ به روستای حسنجون رسیدیم.
اسماعیل وطن نژاد( راهنما) مجتبی الیاسی( سرپرست) – نبی الله شفیعی – علی الیاسی

گزارشگر: نبی الله شفیعی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۳ الی ۱۵ مهر ماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: علی الیاسی- نبی الله شفیعی- اسماعیل وطن نژاد(راهنما) – مجتبی الیاسی( سرپرست)