غار نوردی و سنگنوردی در فرهادتاش (وینسار)

۹ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر روز جمعه  8 مهر ماه ۱۳۹۰ در برنامه سنگنوردی و پیمایش غار فرهاد تاش (وینسار) از توابع قروه شرکت نمودند.

تمرین بولدرینگ

غار فرهادتاش

معرفی غار فرهادتاش
  در حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داش بلاغ ، آق بلاغ و وینسار بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که از نظر نوع ، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم برآن است که این سنگ ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال های موجود در منطقه، احتمالا به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که “اورل استین ” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهرا نتوانسته وارد آن شود.

گزارش برنامه غارنوردی و سنگنوردی  دیواره فرهادتاش وینسار
90/7/8
طبق برنامه زمانبندی شد ششماهه دوم هیئت و گروه قاجر روز جمعه ۸ مهر سال۱۳۹۰ ساعت ۷:۳۰ بایک دستگاه مینی بوس به سمت روستای وینسار که در ۳۵کیلومتری جاده قروه – همدان قرار دارد، حرکت کردیم و پس از عبور از روستای داشبلاغ مسیرمان را به سمت روستای آقبلاق که درجاده آسفالت و فرعی  سمت چپ قرار دارد تغییر دادیم. پس از ۵ دقیقه  در کنار کارگاه قیرسازی پیاده شده و بعداز حدود ۲۰ دقیقه کوهپیمایی با شیب ملایم به کنار صخره های موسوم به فرهادتاش رسیدیم.در طول مسیر شاهد فسیلهای فراوان صدف شدیم که نشانگر شرایط گذشته این منطقه می باشد.ناگفته نماند که این منطقه تنها مکانی است که دارای این فسیل های جانوری می باشد. پس از صرف صبحانه بر روی مسیرهای کوتاه و بولدر کار کردیم.در مسیرمان شاهد سنگهای تراشیده شده بزرگی بودیم که به صورت قالبی برای مصارف ساخت معابد در گذشته استفاده می شده است. ناهار را خورده و پس از جستجو و پیدا کردن دهانه غار ابتدا ۴ نفر به داخل غار رفتیم غاری که طول آن حدود ۲۵ متر قابل پیمایش بود برای ایمنی بیشتر از طناب استفاده کردیم اما می شد بدون طناب هم به داخل غار رفت.ابتدا حدود ۲ متر را به صورت عمودی فرود کردیم سپس به یک مسیر باریک رسیده که بسختی از آن عبور کردیم دوبار حدود ۲ متر عمودی دیگر را فرود نمودیم و مسیر بعد از آن خیلی تنگ و باریک تر از قبل بود آنجا را رفته اما به بن بست رسیدیم ودیگر پیشروی امکان پذیر نبود درنتیجه بیرون آمدیم تا بقیه افراد هم از آن دیدن کنند. پس از اتمام پیمایش غار آماده حرکت بسوی جاده آقبلاغ شدیم مینی بوس طبق قرار آنجا حاضر بود و بسوی قروه حرکت کردیم و همگی ساعت ۱۵ در نهایت سلامت و اجرای یک برنامه متنوع به قروه رسیدیم .

گزارشگر : رحمان مرادیانی

دهانه غار فرهادتاش

سنگهای تراشیده فرهادتاش

نمونه فسیل دریایی

تاریخ اجرای برنامه: ۸ مهرماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: کورش دره وزمی، نبی شفیعی، امیرحسین ملک محمدی، شاهین نادری، محمدسعید حنیفی، علی حسن بیگی، رحمان مرادیانی( سرپرست)