یاد و خاطره سامان نعمتی در قلل علم کوه

۱۷ نفر از اعضای هیئت و گروه کوهنوردی قاجر، سومین سالگرد زنده یاد سامان نعمتی یار همیشگی نانگاپاربات را در ۵ قله از قلل علم کوه گرامی داشتند.
اعضای گروه در این برنامه در قالب ۳ تیم جداگانه از مسیر حصار چال به قله های علم ، شاخک، سیاه سنگها، مرجیکش و خرسان صعود نمودند.

قله علم کوه

قله شاخک

قله خرسان

قله مرجیکش

علم کوه
قله علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر در منطقه تخت سلیمان  و البرز غربی، استان مازندران،  در منطقه کلاردشت و روستای رودبارک واقع شده‌. بیشتر شهرت این قله به خاطر دیواره‌ شمالی آن به طول ۶۵۰ متر می باشد که دارای فنی‌ترین و سخت‌ترین مسیرهای سنگنوردی و دیواره‌نوردی در ایران می باشد. این دیواره در ایران، جایگاهی مانند کی۲ در جهان را داراست. بر روی دیواره علم کوه مسیرهای متعددی باز شده که می‌توان به مسیر ۴۸ و ۵۲ لهستان، گرده آلمانها، هاری رست و… اشاره کرد. منطقه علم کوه ۴۷ قله بالای ۴۰۰۰ متر دارد. علم کوه از شمال به سواحل دریای مازندران، از غرب به دره رودخانه کرج ،از شرق به منطقه الموت و سه هزار و از جنوب به منطقه طالقان محدود می گردد.
قلل مهم علم کوه و تخت سلیمان بدین ترتیب می باشد:
۱- علم کوه با ارتفاع ۴۸۵۰ متر که از جهت شمال به شانه کوه و از جنوب به قلل خرسان و از سمت شرق به سیاه سنگ متصل بوده و جهت غرب دماغه آن یخچال هفت خوان و یخچال شمال غربی علم چال می باشد.
دیواره شمالی آن که مشرف به یخچال علم چال می باشد از بزرگترین و بلند ترین دیواره کوههای کشور می باشد و از کف یخچال حدود ۶۳۰ متر ارتفاع دارد.
۲- این کوه دارای دو شاخک با ارتفاع ۴۷۵۰ متر یکی در شرق بنام شاخک شرقی و دیگری در غرب بنام شاخک غربی علم کوه  می باشد. چهار یخچال عظیم در چهار جبهه  این کوه واقع شده است که عبارتند از: یخچال علم چال در شمال، یخچال شمال غربی، یخچال هفت خوان در غرب و یخچال خرسان در جنوب.
۳- سیاه سنگها با ارتفاع ۴۶۰۴ متر در شرق قله علم کوه قرار دارد.
۴- تخت سلیمان با ارتفاع ۴۶۵۹ متر که از جنوب  به شانه کوه و از غرب به یخچال های هفت خوان و از شمال به دندان اژدها متصل می باشد.
۵-  قله خرسان با ارتفاع ۴۶۲۰ متر از شمال به علم کوه و از شرق به یخچال های حصار چال و از جنوب به ستاره متصل می باشد. این قله به علت وجود خرسهای زیاد در این منطقه بنام خرسان نامیده شد.
۶-  قله چالون با ارتفاع ۴۵۵۰ متر که از سمت شمال به قله سیاه کمان و از سمت جنوب غربی به سیاه سنگ و شاخک شرقی علم کوه و از سمت شمال شرقی به قله پسند کوه متصل است، یخچال علم چال در غرب و یخچال چالون در جنوب شرقی آن واقع شده اند.
۷-  قلل هفت خوان بطوریکه از اسم آن پیداست عبارت از چندین قلل متصل بهم که بلندترین آنها، ۴۵۰۰ متر ارتفاع دارد از شرق به قله خرسان جنوبی و از شمال، خط الراس آن در نزدیکی های آبادی میان رود پایین می آید.
۸-  شانه کوه با ارتفاع ۴۴۵۰ متر که از طرف جنوب بوسیله گرده آلمانها و از طرف شمال به قله تخت سلیمان متصل و به علت شباهت با دندانه های شانه، کوهنوردان نام شانه کوه به آن نهاده اند. سه یخچال عظیم در اطراف این قله قرار دارند، یخچال غربی علم کوه در غرب، یخچال علم چال در شرق و یخچال تخت سلیمان در شمال شرق.
۹-  رستم نیش به ارتفاع ۴۴۲۶ متر که آخرین قله حد شمالی گروه تخت سلیمان می باشد و از سمت شمال بوسیله گردنه مرتفع ۴۲۰۰ متری به قلل کالاهو و از سمت جنوب به قلل سیاه گوک متصل است.
۱۰-  پسند کوه با ارتفاع ۴۳۵۰ متر از طرف شمال به قلل خرسان و از جنوب به گردون کوه، خط الراس اصلی سلسله جبال البرز متصل و در واقع اخرین حد جنوبی گروه تخت سلیمان و محل اتصال رشته اصلی و گروه تخت سلیمان است.
۱۱- میان سه چال با ارتفاع ۴۳۴۸ متر از سمت جنوب غرب به شانه کوه متصل است و چون در بین سه چال معروف علم چال در جنوب، کمان چال در شرق، تخت چال در شمال غرب واقع شده است، بنام سه چال معروف گشته است و کم ارتفاع ترین قله گروه تخت سلیمان می باشد.
۱۲- مناره با ارتفاع ۴۳۰۰ متر از شمال به قلل خرسان و از طرف جنوب به قله گردون کوه خط الرأس اصلی سلسله جبال البرز متصل است و در واقع آخرین حد جنوبی گروه تخت سلیمان و محل اتصال رشته اصلی و گروه تخت سلیمان می باشد.
۱۳– سیاه کمان با ارتفاع ۴۴۷۲ متر از طرف شمال به قله چالون متصل است و حد شمالی یخچال علم چال در جهت غرب این قله به پایین می رسد.
۱۴- سیاه گوک دو قله متصل بهم بنامهای سیاه گوک شمالی و جنوبی به ترتیب با ارتفاع ۴۴۴۵ متر و ۴۵۰۰ متر که از شمال به قله رستم نیش و از جنوب به قله تخت سلیمان متصلند.
۱۵ – مرجیکش با ارتفاع ۴۵۸۰ متر در شمال فلات مرتفع حصارچال واقع شده است و فقط از شمال به خط الراس علم کوه متصل است.

منبع: ویکی پدیا

گزارش صعود به علم کوه
یکی از برنامه های زمانبندی شده سه ماهه دوم هیئت و گروه کوهنوردی قاجر، صعود به ۵ قله از قلل منطقه علم کوه به مناسبت سالگرد زنده یاد سامان نعمتی که در ۲۷ تیر ۱۳۸۷ در نانگاپاربات جاودانه شد، در دستور کار قرار گرفت.
 پنج شنبه ۲۳ تیرماه
 17 نفر از اعضای هیئت و گروه کوهنوردی قاجر از محل  دفتر هیئت کوهنوردی ساعت ۱۲:۱۰ با یک دستگاه مینی بوس تربیت بدنی و یک وانت بار مستقیما به سمت رودبارک حرکت کردیم. پس از عبور از همدان – قزوین – کرج از مسیر جاده چالوس ساعت ۲۳:۳۰ به قرار گاه رودبارک رسیدیم.

این قرارگاه مجهزترین و کاملترین قرارگاه کوهنوردی کشور می باشد که توانایی پذیرایی از تعداد زیادی کوهنورد و گردشگر را دارا می باشد. قرارگاه مجهز به تمامی امکانات است و دارای اتاقهای متعدد با تخت و بدون تخت، به همراه سالن غذاخوری، آشپزخانه، حمام و… می باشد. جهت استفاده از امکانات قرارگاه مناسب است قبل از حرکت به صورت تلفنی جا رزرو شود  و در صورتی که تیم متشکل از آقایان و خانمهامی باشد ، حتما معرفی نامه از طرف هیئت استان به همراه داشته باشند.
با توجه به اینکه چند هفته پیش سیل عظیمی در منطقه آمده و فدراسیون اعلام نموه بود که بیشتر مسیرها غیر قابل استفاده برای کوهنوردان می باشد، در نتیجه در بدو ورود، سرپرست برنامه از مسئولین قرار گاه وضعیت مسیرها را جویا شد و آنها اعلام نمودند که بهترین مسیر برای قله در شرایط فعلی مسیر حصارچال می باشد. اگرچه هدف این برنامه صعود به قله از مسیر ونداربن و سرچال بود، اما به علت جاری شدن سیل و نامناسب بودن مسیر، قرار شد فردا از همان مسیر حصار چال که مسیر جدیدی برای گروه قاجر بود، به قلل علم کوه صعود کنیم.
پس از جابجا نمودن وسایل، شام را در سالن غذا خوری صرف نموده و سپس آماده خواب شدیم

جمعه ۲۴ تیرماه

ساعت ۵ بیدار شدیم و طبق هماهنگی شب قبل با یک دستگاه نیسان ساعت ۶ از قرار گاه به سمت تنگه گلو حرکت کردیم. دو همنورد اهل مشهد از گروه آزادگان هم با ما همراه شدند. خرابی های  آثار سیل در طول راه مشخص بود. مسیر جاده خاکی بود و ساعت ۷:۱۵ به خرمدشت که در ارتفاع ۳۰۸۰متری قرار دارد، رسیدیم و همانجا از ماشین پیاده شده و کوله های خود را برداشته و در ستونی منظم به راه افتادیم .  افراد زیادی در مسیر بودند. دو قله پسند کوه و سیاه کمان که در شمال شرق علم کوه می باشد، از دور نمایان بودند.

مسیر پاکوب بود و شیب ملایمی داشت. از چندین یخچال عبورکردیم. رودخانه «سردابه رود» با صدای روح نوازش در تمام طول مسیر ما را همراهی می کرد و حس زنده بودن و زندگی کردن را در ما بیدار می نمود. منظره های سرسبز و گلهای رنگارنگ، زیبایی منطقه را دوچندان نموده بود.

ساعت ۸:۳۰ در محل نسبتا مسطحی صبحانه را صرف نموده و پس از نیم ساعت به راه خود ادامه دادیم.
سرپرست و مسئول فنی برنامه در تمام طول مسیر تیم را هدایت می کردند و نکات لازمه را یادآوری می نمودند. هوا گاهی ابری و زمانی صاف بود و باد ملایمی هم می وزید. ساعت ۱۱ به منطقه حصار چال که در جنوب علم کوه و ارتفاع ۳۸۰۰متری قرار دارد، رسیدیم و چادر ها را در محل کمپ برپا نمودیم . گروهای زیادی آنجا چادر زده بودند.

دشت حصارچال، دشت نسبتا وسیعی است که دور تا دور آن با کوه‏هایی چون لشکرک ، گردونه‏کوه ، مناره، ستاره، خرسان جنوبی،خرسان میانی، خرسان شمالی و مرجیکش محصور شده است.
 تمام کف حصارچال پوشیده از چمن و نهرهای کوچکی است که در بعضی نقاط به شکل برکه های پراکنده جلوه می نمود.

پس از صرف ناهار و استراحت کوتاهی در ساعت ۱۴ گروه به سه تیم تقسیم شدند:
گروه اول که ۱۳ نفر بودیم، در محل چادرها جهت هم هوایی ماندیم. زیرا همه افرادگروه اول بغیر از آقای عبدالله سنگین آبادی (سرپرست دوم) بار اول بود که به این منطقه آمده بودیم.
 گروه دوم  شهرام نعمتی(سرپرست برنامه) به همراه چنگیز اردلان.
 گروه سوم محمد ظاهری(مسئول فنی) به همراه علی الیاسی.

بعد از صرف نهار گروههای دوم و سوم با هم به سمت بالا صعود کردند. آنها تا دو راهی شاخک-علم کوه هم مسیر بودند سپس گروه دوم به سمت جانپناه شاخک رفته و گروه سوم  به سمت قله علم کوه صعود کردند.

گروه دوم ساعت ۱۷ به جانپناه شاخک رسیدند اما به علت قابل استفاده نبودن جانپناه، چادر برپا نمودند و به سمت قله شاخک حرکت کردند. ساعت ۱۹ به قله ۴۷۵۰ متری شاخک رسیده و پس از گرفتن چند عکس به یاد سامان و گرامیداشت خاطره او، دوباره به جانپناه برگشتند.

گروه سوم ساعت ۱۷:۳۵ به قله ۴۸۵۰ متری علم کوه رسیدند و پس از نیم ساعت به طرف جانپناه خرسان حرکت کردند و ساعت ۱۸:۴۰ به آنجا رسیدند اما جانپناه قابل استفاده نبود در نتیجه آنها نزدیک جانپناه چادر زدند و شب را همانجا ماندند.
  ما که گروه اول بودیم در حصار چال با گروههای زیادی که از قله برمی گشتند و یا مانند ما آنجا هم هوایی می کردند، آشنا شدیم. حقیقتا کوهنوردی ورزشی است که احساس می شود همه اهل یک خانواده و از قبل یکدیگر را می شناسیم اگر چه برای اولین بار بود که همدیگر را می دیدیم.
نزدیک غروب تا زمانی که هوا روشن بود، شام را صرف نموده سپس مدتی را با هم کنار چادرها نشستیم و بعد از آماده کردن کوله های حمله برای فردا، داخل کیسه خوابها در چادرها با رویای  صعودی موفقیت آمیز به خواب رفتیم. کنار چادر ها رودخانه ای بود که آب آن از یخچالهایی جاری می شد که صبح ها یخ می زدند و بعد از ظهر ها جریان داشتند. در تمام طول شب صدای ملایم آب، لذت خاصی به آن فضایی که سرشار از سکوت بود ، داده بود.

شنبه ۲۵ تیرماه
گروه دوم ساعت ۶ به قله سیاه سنگها که در ارتفاع ۴۶۰۴متری قرار دارد، رسیدند آنجا هم پس از گرفتن چند عکس با یاد و خاطره سامان، ساعت ۶:۳۰ به سمت قله علم حرکت کردند.

گروه سوم که شب سختی را پشت سر نهاده بودند ساعت ۷:۲۵ به سمت قله خرسان که در ارتفاع ۴۶۲۰متری قرار دارد، حرکت کردند و  تا نزدیکی قله صعود کردند اما به علت مشکلی که شب قبل برای یکی از اعضا پیش آمده بود، از صعود منصرف شده و به چادر برگشتند و پس از جمع کردن آن به سمت  قله علم برگشتند.

گروه اول: ساعت ۴ سرپرست  تمامی نفرات را بیدار کرد و پس از نیم ساعت همه اعضای گروه به همراه دو نفر از همنوردان مشهدی ( محسن ظریف و اکرم تقوی) به سمت قله به راه افتادیم.

از مسیر پاکوب شروع به حرکت کردیم. با وجودی که هوا بشدت سرد بود اما آسمان صاف و ماه با درخشش راه را برایمان نورانی کرده بود.  ستارگان درخشان هم با نقره افشانی خود زیبایی آسمان را دوچندان نموده بودند. از چندین یخچال عبور کردیم زمانی که از دامنه مرجیکش مسیری زیگزاگ را بالا می رفتیم شیب تندتر می شد  و نیروی مضاعفی را می طلبید. کم کم آفتاب نیز گرمایش را نثارمان نمود و در شرایط هوای مناسب گام بر می داشتیم تا اینکه ساعت ۹:۱۵ به قله ۴۸۵۰ متری علم کوه رسیدیم. ابتدا به یاد روح والا و پر فتوح سامان و زنده نگه داشتن یاد و خاطره او چند عکس گرفتیم. کوههای اطراف همه ما را که برای اولین بار
بر بلندای یکی دیگر از مرتفع ترین کوههای ایران پا نهاده بودیم، مجذوب جلوه ها و زیبایهای خود نموده بود.

کم کم گروههای زیادی آنجا می آمدند و جای ایستادن بر روی قله نبود. همه با هورا و شادی به قله نزدیک می شدند در همان وقت گروه اوراز کامیاران با درود فرستان به روح پاک اوراز، مقبل و سامان به قله نزدیک شدند. همه از دیدن هم خوشحال بودیم. گروه الپ تبریز که روز قبل در حصار چال باهمدیگر آشنا شده بودیم به ما پیوستند. سپس گروه آذر داغ فرهنگیان میاندوآب، ، گروه کوهنوردی قزوین، و….آنجا آمدند. در این زمان تیم  دوم و سوم گروه قاجر نیز به ما پیوستند و با همدیگر از قله برگشتیم و در بین مسیر به گروههای زیادی برخوردیم  که در حال صعود بودند از جمله گروه کوهنوردی بهمن تهران، گروه تاگ ناغان و… ما مسیری را که قله مرجیکش را تراورس می کرد، فرود نمودیم که بخش عمده آن به صورت شن اسکی بود. اما گروه دوم به همراه سرپرست گروه سوم(محمد ظاهری) از ما جدا شدند و به سمت قله ۴۶۰۵ متری مرجیکش صعود نمودند و در ساعت ۱۲:۲۰ به قله رسیدند. پس از گرفتن چند عکس آنها از رخ مشرف به حصار چال فرود کردند و در انتهای یخچالها به ما رسیدند.

همگی در ساعت ۱۳ به حصار چال رسیدیم و پس از خوردن مقداری تنقلات چادرها را جمع نموده و پس از یک ساعت راهی خرمدشت شدیم. ساعت ۱۶:۳۰ به آنجا رسیدیم. وانتی که روز قبل با آن آمده بودیم، آنجا حاضر بود بلافاصله کوله ها را داخل وانت گذاشته و سوار شدیم. ساعت ۱۷:۵۴ به قرار گاه رودبارک رسیده  پس از جابجا نمودن وسایل با مینی بوس و وانت یکی از اعضا به مقصد قروه به راه افتادیم. شب را در پارک لاهیجان گذراندیم.

یکشنبه ۲۶تیرماه
ساعت ۶ صبح بیدار شده و پس از صرف صبحانه به راه افتادیم.  ناهار را در آوج خوردیم و ساعت ۱۸ همگی در نهایت سلامت و با خاطره یک صعود خوب به قروه رسیدیم .

توصیه فنی: افرادی که قصد صعود به قله علم کوه از مسیر سیاه سنگها دارند به این نکته توجه کنند که ثابت گذاری های مسیر یا قابل استفاده نمی باشند یا زیر یخ و برف مانده اند. اگر چنانچه کوهنوردان می خواهند از آن مسیر به قله صعود کنند، باید وسایل فنی لازم را همراه داشته باشند.

نکته: یخچال علم چال بر خلاف آنچه که اعلام نموده بودند، مشکلی ندارد و هیچ گونه نشانی از تکان خوردن یا جابجاشدن مشاهده نشد.

جانپناههای خرسان و شاخک به علت خراب بودن در و پنجره ها، پر بودن از برف و شکسته شدن تختهاغیر قابل استفاده می باشد. افرادی که قصد شبمانی دارند چادر همراه خود داشته باشند.

گزارش از: لیلا صالحی

مسیر حصار چال

مسیر قله علم کوه

اولین صعود بانوان هیئت و گروه قاجر به قله علم کوه

تاریخ اجرای برنامه: ۲۴و ۲۵ تیر ماه ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: شهرام نعمتی( سرپرست) عبدالله سنگین آبادی(سرپرست دوم)- چنگیز اردلان(مسئول تدارکات)- محمد ظاهری(مسئول فنی) کامبیز اقدامیان-مهدی لقایی- حمید یارویسی- بهنام اقدامیان- علی الیاسی- محمد سنگین آبادی- مشتاق لقایی
شرکت کنندگان خانم: ایلناز صمدی- الهه زارعی- شیلا صالحی- مهشید الماسی- یاسمن نعمتی- لیلا صالحی