جمع آوری ۸ تن زباله در اورست

هزاران پروژه در روز جهانی محیط زیست در حال اجراست. اما هیچ کدامشان به ارتفاع ۸ هزار و ۸۴۸ متری از سطح دریا و بر قله اورست نمی‌رسد. برای روز جهانی محیط زیست سال ۲۰۱۱ در منطقه اورست، دولت کشور نپال با همکاری چندین سازمان و داوطلبان جهت محافظت از کوه اورست اجرا شد. سایت سازمان ملل نوشت که نیلیما شریشا گزارش می‌دهد اهداف پروژه برای نجات اورست و مناطق مجاورش از زباله و سیستم معیوب مدیریت زباله‌ها که می‌توانست به دیگر مناطق کوهستانی نیز برسد، توسط وزارت گردشگری و هواپیماهای غیر نظامی دولت نپال، انجمن نپال قله اورست (ENS) و انجمن اکو هیمال با همکاری آلپ- هیمالیا اجرا شد.کوه اورست یکی از تمثال‌های بی‌نظیرمحیط زیست است. از نخستین صعود موفقیت آمیز کوه نوردان در سال ۱۹۵۳، بازدید‌کنندگان از منطقه بسیار افزایش یافته است. بطوری که از ۱۴۰۰ نفردر سال ۱۹۷۲ به ۳۲ هزار و ۱۲۴نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. این منطقه ماجراجویان سفر‌های طولانی، کوهنوردان، پژوهشگران، دانشمندان، فیلم‌سازان و مستند‌سازان، عکاسان و جهانگرادان را به خود جذب کرده است.
هجوم بازدیدکنندگان به منطقه اورست، تاثیرات مثبت بسیاری بر اقتصاد منطقه گذاشته است. اما فشار زیاد توریسم هزینه‌های زیادی را بر محیط زیست تحمیل کرده است. بویژه، حجم زیاد زباله‌هایی که کوهنوردان در کوه اورست از خود به جای می‌گذارند.
برای کمک به حل این مشکلات، هیات تمیز‌کنندگان کوه اورست، که توسط ESA رهبری می‌شد، از ۱۵ آوریل تا ۲۹ مه ۲۰۱۱ اجرا شد و هشت هزار و ۱۱۰ کیلو یا حدود ۸ تن، از زباله‌ها جمع‌آوری و پایین آورده شد. ۴۰ عضو این گروه متشکل از ۲۲ صعود‌کننده و پشتیبانان، به سه گروه پایه، اول و دوم تقسیم شدند که هرکدام یک ماه این کار را انجام دادند.
۲۲ صعود‌کننده حرفه‌یی گرد هم آمدند و زباله‌ها را از نقاط مختف کوه جمع کردند و با خودشان پایین آوردند. هیات اعزامی با به خطر انداختن جان خود و بخاطر تمیز کردن کوه اورست، به قسمت‌هایی که فشار هوا زیاد می‌شد رفته و در نهایت توانستند هشت هزار کیلو زباله جمع‌آوری کنند. زباله‌های جمع شده شامل سیلندر‌های فاسد اکسیژن، چادر‌های قدیمی، طناب، سیلندر‌های پخت و پز، قوطی، شیشه و بقایای هلیکوپتری که در دهه ۱۹۷۰ سقوط کرده بود، می‌شد.
پاکسازی اورست الگویی برای ما درایران و بخوانید روز اورست پاک

منبع:سایت تابناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *