صعود بر فراز دماوند

۱۶ نفر از اعضای هیئت و گروه قاجر از جبهه جنوبی به قله دماوند بلندای بام ایران گام نهادند.

گزارش صعود از جبهه جنوبی به دماوند بام ایران
طبق برنامه زمانبندی شده سه ماهه بهار سال ۹۰ هیئت و گروه قاجر، روز پنجشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۵:۲۵ ازمیدان اتحاد با یک دستگاه مینی بوس به سمت تهران حرکت کردیم.
ساعت ۹:۱۵ صبحانه را در پارک شهر نوبران که بین همدان و ساوه واقع شده صرف نمودیم. سپس به راه افتادیم وساعت ۱۳:۳۰ یکی از همنوردان در تهران به ما ملحق شد. زمانی که از شهر تهران بیرون آمدیم به جهت تعطیلات سه روزه با ترافیک سنگینی مواجه شدیم همین مسئله سبب شد تا ساعت ۱۸ به قرارگاه پلور برسیم. در پلور توقف کوتاهی داشتیم. آنجا کلاس مربیگری سنگنوردی از طرف فدراسیون تشکیل شده بود، که یکی از همنوردان ما به نام آقای رحمان مرادیانی هم جزو شرکت کننده ها بود. با او ملاقات نمودیم و پس نوشیدن آب و پر کردن قمقمه ها راهی گوسفند سرا شدیم. از قرارگاه تا گوسفند سرا ۲۴ کیلومتر است که ۱۵ کیلومتر آن آسفالت و ۹ کیلومترش خاکی می باشد.
مینی بوس تا حدود یک کیلومتری گوسفند سرا رفت زیرا جاده به علت بارش باران چند روزه اخیر، دست اندازش زیاد شده بود. ازمینی بوس پیاده شدیم و کوله ها برداشته به راه افتادیم و ساعت ۲۰ به گوسفند سرا که در ارتفاع ۲۹۵۰ متری قرار دارد، رسیدیم. یکی از خوابگاهها را کرایه کردیم و همگی آنجا رفتیم اما دو نفر از افراد گروه در محوطه نزدیک خوابگاهها  چادر زدند. هوا سرد و ابری بود. بعد از جابجا کردن وسایل، ساعت ۲۱ شام را صرف نمودیم. پس از ساعاتی با صدای دلنواز بارش باران که نوازشگر روح و جانمان بود، به امید صعودی موفق بخواب رفتیم.
روز جمعه ۱۳ خرداد ساعت ۸ از خواب بیدار شدیم صبحانه را صرف نمودیم. چند نفر از اعضا کوله هایشان را به قاطر دادند فقط  کوله حمله را که شامل آب و تنقلات بود، برداشتند و ساعت ۹:۱۵ به سمت بارگاه سوم حرکت کردیم هوا کاملا صاف شده بود. در بین راه به همنوردانی برخوردیم که شب گذشته بارگاه سوم بودند و اظهار می داشتند به علت نامساعد بودن هوا نتوانستند قله را صعود کنند.
ساعت ۱۳:۲۵ به بارگاه سوم که در ارتفاع ۴۱۵۰ متری واقع شده ، رسیدیم. به خوابگاه داخل پناهگاه رفتیم و ناهار را همانجا صرف نمودیم. کم کم کوهنوردان زیادی به امید فتح قله به آنجا آمدند. ما پس از استراحت کوتاهی ساعت ۱۷ جهت هم هوایی تا ارتفاع ۴۵۰۰ متری رفتیم و آنجا حدود یک ساعت نشستیم سپس به پناهگاه باز گشتیم و پس از صرف شام خوابیدیم.
روز شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۵ بیدار شدیم و پس از آماده نمودن کوله حمله و صرف مختصر صبحانه، ساعت ۶:۲۰ به آرامی به سمت قله راه افتادیم. افراد هیجان خاصی داشتند اکثر آنها برای اولین بار صعود به قله دماوند را تجربه می کردند. ابتدا باد شدیدی می وزید. هر نیم ساعت چند دقیقه استراحت می کردیم. هوا آفتابی و بعضی جاها متغیر بود. در بین راه به همنورد تنهایی که اهل تهران بود، برخورد نمودیم. ایشان به علت ارتفاع زدگی نتوانسته بود صعودکند ودرحال بازگشتن به سمت پناهگاه بودبعد از جویا شدن از احوال ایشان از او خواستیم که با ما هم قدم شود ایشان هم پذیرفت و با هم بالا رفتیم کم کم حال ایشان خوب شد و با هم ساعت ۱۳:۳۰ به بلندای بام ایران قله دماوند به ارتفاع ۵۶۷۱ گام نهادیم افرادی که برای اولین موفق به این صعود شده بودند اشک شوق در چشمانشان جاری بود. کوهنوردان زیادی از نقاط مختلف ایران آنجا بودند همه به همدیگر تبریک می گفتند. احساس می کردیم همه یکدیگر را می شناسیم مرزی بین آشنا و بیگانه نبود. کوهنوردان اهل جیرفت کرمان به یاد همنورد جوان خود ( عیسی میر شکاری)که در ماناسلو به ابدیت پیوست، بر فراز قله دماوند یاد و خاطره او را گرامی داشتند ما هم دقایقی را در کنار آنها بودیم.
پس از گرفتن چند عکس یادگاری، در ساعت ۱۴:۱۰ از مسیر دره سمت راست یال ملاخوران زیر آبشار یخی که برفهایش نرم شده بود، به صورت سرخوردن پایین آمدیم و این شرایط مناسب برف، تمام خستگی پا هایمان را آرامش خاصی بخشید.
ساعت ۱۵:۱۰ همگی به پناهگاه رسیدیم. خوابگاه بسیار شلوغ شده بود اکثر افراد امروز آمده و قرار بود فردا به قله صعود کنند. پس از جمع کردن کوله ها ساعت ۱۷ به سمت گوسفند سرا حرکت نمودیم در بین راه با راننده مینی بوس تماس گرفتیم و قرار شد همان شب به تهران برگردیم. ساعت ۲۰ به گوسفند سرا رسیده،  منتظر ماشین شدیم اما از قرار معلوم راننده مسیر را در تاریکی شب گم کرده بود. ما هم مجبور شدیم یک شب دیگر را هم در خوابگاه گوسفندسرا به سر بریم.
روز یکشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۶ بیدار شده،  پس از صرف صبحانه منتظر ماشین شدیم. با تماس های مکررری که با راننده گرفته شد، بالاخره موفق شدیم ساعت ۱۱ از گوسفند سرا حرکت کنیم. ناهار را در امامزاده هاشم خورده سپس به راه افتادیم و ساعت ۲۳:۳۰ همگی در نهایت سلامت به قروه رسیدیم.

‘گزارش از: لیلا صالحی

تاریخ اجرای برنامه: ۱۴ خرداد ۱۳۹۰
شرکت کنندگان آقا: رامین سنگین آبادی- کامبیز اقدامیان- سعید احمدی- حمید یاروییسی-فائز صالحی-آرش علیزاده- سیامک فهیمی- مصطفی خالدیان- شهرام آئینی- طیب صالحی(سرپرست)
شرکت کنندگان خانم: ایلناز صمدی- الهه زارعی- شیلا صالحی- پگاه عزتی- مهشید الماسی- لیلا صالحی